Σκόρδο, κρεμμύδι και πράσο: Η «οικογένεια» που μας χαρίζει υγεία

Σκόρδο-κρεμμύδι-πράσο

Η άνοιξη είναι γεμάτη υπέροχα φρούτα και δροσερά λαχανικά που χαρίζουν άρωμα, γεύση και φρεσκάδα στο τραπέζι μας. Ανάμεσά τους βρίσκεται μία μεγάλη κατηγορία πολύ θρεπτικών λαχανικών, που όλοι αγαπάμε και χρησιμοποιούμε στην μαγειρική μας. Ονομάζονται «κρινοειδή» και αναδεικνύουν με ιδιαίτερο τρόπο τη γεύση των πιάτων μας ενώ παράλληλα έχουν αναρίθμητα οφέλη για τον ανθρώπινο οργανισμό. Στην οικογένεια αυτή ανήκουν  το σκόρδο, το κρεμμύδι και το πράσο, τα οποία αποδεδειγμένα διαθέτουν μία ποικιλία ιδιοτήτων που συμβάλουν στη γενική διατήρηση της υγείας μας.

Οι τρόποι να τα καταναλώσει κανείς είναι αναρίθμητοι, και ειδικά μετά την κατανάλωση επιβαρημένων, χειμερινών τροφών, όπου το σώμα μας χρειάζεται μία αναζωογόνηση. Δώστε λοιπόν δύναμη, γεύση αλλά και υγεία στο φαγητό σας χρησιμοποιώντας σκόρδο, κρεμμύδι και πράσο μέσα από μία δημιουργική και ωφέλιμη κουζίνα.  Ποια είναι όμως τα θετικά στοιχεία των λαχανικών αυτών και γιατί είναι τόσο πολύτιμα για τον οργανισμό μας;

Κρεμμύδι

Το κρεμμύδι αποτελεί ένα από τα θεμελιώδη λαχανικά της ελληνικής κουζίνας αφού εκτός από την σαλάτα, χρησιμοποιείται σε μία πληθώρα παραδοσιακών φαγητών αναδεικνύοντας τις γεύσεις και τα αρώματα των τροφών. Πέρα όμως από αυτή την ιδιότητα που το κάνει ακαταμάχητο, το κρεμμύδι διαθέτει αναρίθμητες ιδιότητες που το κάνουν αναπόσπαστο σύμμαχο της καλής μας υγείας.

Αρχικά, περιέχει μία μεγάλη ποικιλία ιχνοστοιχείων όπως κάλιο, μαγνήσιο, ασβέστιο, φώσφορο, νάτριο, θείο καθώς και βιταμίνες  C, Α και Ε. Μεταξύ άλλων, το κρεμμύδι μας προστατεύει από σοβαρές παθήσεις της εποχής μας, όπως ο διαβήτης και η αρτηριοσκλήρυνση,  ή εκφυλιστικές νόσους όπως το Αλτσχάιμερ, μιας και διαθέτει πληθώρα αντιοξειδωτικών ουσιών όπως η κερσετίνη. Επιπλέον, το έλαιο του κρεμμυδιού είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που προστατεύει τον κύκλο του αίματος από επικίνδυνες βλάβες.

Παράλληλα, το κρεμμύδι βοηθάει σε περιπτώσεις βήχα και καταρροής καθώς, μαζί με το σκόρδο, περιέχει στοιχεία με αποτελεσματική βλεννολυτική δράση. Επίσης, διαθέτει αντιμικροβιακές ουσίες, οι οποίες βοηθούν στην επούλωση τραυμάτων και πληγών αν τοποθετηθεί το λαχανικό σαν κατάπλασμα στην πάσχουσα περιοχή αλλά παράλληλα διασφαλίζουν εξυγίανση της πεπτικής χλωρίδας όταν το κρεμμύδι καταναλώνεται ωμό ή ψημένο.

Σκόρδο

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι το σκόρδο θεωρείται από πολλούς επιστήμονες ως μία «υπερ-τροφή» που κρύβει τις απαντήσεις για πολλά προβλήματα υγείας. H υψηλή του περιεκτικότητα σε πυρίτιο, ιώδιο, βιταμίνες και μέταλλα το καθιστούν ικανό , όχι μόνο να ενισχύει την υγεία μας αλλά παράλληλα να μας χαρίζει προστασία ενάντια θρομβώσεων που φέρνουν εγκεφαλικά ή καρδιακά επεισόδια. Αυτό συμβαίνει επειδή, το σκόρδο έχει την ιδιότητα να διευρύνει τα αιμοφόρα αγγεία, διευκολύνοντας έτσι τη ροή του αίματος και ελαττώνοντας την αρτηριακή πίεση.  Παράλληλα, διευκολύνει την ελαστικότητα στην αορτή της καρδιάς, χαρίζοντας αποτελεσματική προστασία εναντίον των εμφραγμάτων. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, νεότερες μελέτες συνδέουν τη συχνή κατανάλωση σκόρδου με αντοχή στον πόνο αλλά και ισχυρή αντιμικροβιακή δράση, ισάξια των αντιβιοτικών, η οποία καταστρέφει  μικρόβια που παραμένουν ανθεκτικά στα φάρμακα!

Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιες ομάδες πληθυσμού, οι οποίες καλό θα ήταν να αποφεύγουν την κατανάλωση σκόρδου. Αυτές είναι:

Άτομα που υποφέρουν από υπόταση
Θηλάζουσες μητέρες, καθώς το χαρακτηριστικό άρωμα του σκόρδου μπορεί να περάσει στο γάλα
Άτομα τα οποία υφίστανται θεραπεία με αντι-θρομβωτικά φάρμακα.
Άτομα με γαστρικό έλκος, καθώς η μεγάλη κατανάλωση σκόρδου μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστα συμπτώματα όπως καούρες, φούσκωμα και ναυτίες.

Πράσο

Το πράσο είναι ένα δροσερό λαχανικό, ιδανικό για πίτες και λαδερά φαγητά. Ανήκει στην ίδια οικογένεια με το κρεμμύδι και κατά συνέπεια παρουσιάζει παρόμοιες ιδιότητες με αυτό.  Έτσι, είναι πλούσιο σε ασβέστιο, σίδηρο, φώσφορο και βιταμίνες ενώ περιέχει σημαντική ποσότητα πρωτεϊνών.  Παράλληλα, διαθέτει πληθώρα φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών ουσιών που φροντίζουν για την καλύτερη υγεία του οργανισμού μας.

Η εποχή είναι  κατάλληλη για να γεμίσουμε το τραπέζι μας χρώμα, άρωμα και γεύση. Η οικογένεια των κρινοειδών μας περιμένει να την εντάξουμε στη διατροφή μας και να μας προσφέρει όλα τα καταπληκτικά της οφέλη.

πηγη: flowmagazine

Δείτε και αυτά: