Η «βιομηχανία» που ανθεί… στην κρίση

Ποδόσφαιρο-μπάλα-γήπεδο

Λίγες μόλις μέρες πριν από τη σέντρα στο εναρκτήριο ματς του Euro 2016 (Γαλλία-Ρουμανία την ερχόμενη Παρασκευή), ένας καταιγισμός στοιχείων και εκθέσεων αποκαλύπτει ότι η ποδοσφαιρική βιομηχανία της Γηραιάς Ηπείρου ανθεί παρά τους αναιμικούς ρυθμούς ανάπτυξης και τα αλλεπάλληλα «καμπανάκια» που χτυπούν διεθνείς οργανισμοί και μεγάλοι επενδυτικοί οίκοι για την ευρωστία της ευρωπαϊκής οικονομίας.

Πρόσφατη έρευνα της Deloitte υπολογίζει τον τζίρο των ευρωπαϊκών γηπέδων στα 22 δισ. ευρώ με τα πρωταθλήματα των «Big Five» (Aγγλία, Iσπανία, Γερμανία, Iταλία, Γαλλία) να έχουν αυξήσει τα έσοδα τους κατά 7% την περίοδο 2014-15 στα 12 δισ. ευρώ.

Η εκτίμηση μάλιστα είναι πως η αγορά της «στρογγυλής θεάς» στην Ευρώπη θα ξεπεράσει τη σεζόν 2016-17 τα 25 δισ. ευρώ, καθοδηγούμενη από τα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League and Serie A) που αντιπροσωπεύουν το 54% των συνολικών εσόδων.

Την ίδια ώρα ανάλυση της KPMG για τις 32 κορυφαίες ομάδες δείχνει ότι στο σύνολο τους έχουν αξία επιχείρησης που φτάνει συνολικά τα 26,3 δισ. ευρώ. Αποτελούν δε πόλο έλξης Κινέζων αγοραστών, οι οποίοι από τις αρχές του 2015 έχουν ξοδέψει πάνω από 2,3 δισ. ευρώ σε εξαγορές (Manchester City και Aston Villa) με τελευταίο απόκτημα την ιταλική Inter.

Σύμφωνα με την 25η ετήσια έκθεση για το ποδόσφαιρο «Αnnual Review of Football Finance από το Sports Business Group» της Deloitte η αύξηση του τζίρου αποδεικνύει τη συνεχή διάθεση των ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών και των εμπορικών εταίρων να συνδέονται με τους κορυφαίους ποδοσφαιρικούς συλλόγους, δεδομένων του παγκόσμιου προφίλ τους και της μαζικής τους απήχησης.

Βάσει των ευρημάτων της Deloitte, στην Premier League η αύξηση των εσόδων κατά 3% εδραιώνει την ηγετική της θέση καθιστώντας την το πρωτάθλημα με τα υψηλότερα έσοδα στον κόσμο, ύψους 4,4 δισ. ευρώ. Την ένατη συνεχή χρονιά αύξησης εσόδων βίωσε η Bundesliga κατακτώντας τη δεύτερη θέση στην Ευρώπη, με τα συνολικά της έσοδα να αυξάνονται κατά 5% στα 2,4 δισ. ευρώ εξέλιξη που αποδίδεται κυρίως σε χορηγίες και εμπορικές συνεργασίες.

Οι ομάδες της La Liga συνολικά αύξησαν τα έσοδά τους κατά 6% στα 2,1 δισ. ευρώ και οι σύλλογοι της Serie A είχαν τζίρο στα 1,8 δισ. ευρώ αυξημένο κατά 5%. Τα συνολικά έσοδα της Ligue 1 μειώθηκαν κατά 80 εκατ. σε 1,4 δισ. ευρώ, γεγονός που οφείλεται εν μέρει στη μείωση των εσόδων κατά 124 εκατ. από χορηγίες της AS Monaco.

Όπως σχολιάζει ο αναλυτής της Deloitte Άνταμ Μπουλ «οι νέες συμφωνίες παραχώρησης δικαιωμάτων ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης που ξεκινούν για τα ‘πέντε κορυφαία’ ευρωπαϊκά πρωταθλήματα από τώρα και μέχρι τη σεζόν 2016/17, σε συνδυασμό με την αυξανόμενη εφαρμογή των δημοσιονομικών κανονισμών στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, αναμένεται να δώσουν στα κορυφαία πρωταθλήματα του κόσμου μια μεγάλη ευκαιρία να επιτύχουν ακόμη μεγαλύτερη κερδοφορία». Άλλα σημαντικά ευρήματα της έρευνας περιλαμβάνουν:

• Τα έσοδα από τις ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις των «πέντε κορυφαίων» ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων αυξήθηκαν κατά 8% και τα 5,8 δισ. αντιπροσωπεύουν το 48% των συνολικών τους εισοδημάτων.

• Τα έσοδα από τις χορηγίες και άλλες εμπορικές πηγές αυξήθηκαν κατά 5% φτάνοντας τα 4,2 δισ., αποτελώντας το δεύτερο μεγαλύτερο στοιχείο των συνολικών εσόδων και αγγίζοντας το 35%

• Τα έσοδα από τους αγώνες παρουσίασαν αύξηση 8% φτάνοντας τα 2,1 δισ.

• Εκτός από τα «πέντε κορυφαία» ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, το να αγωνίζεσαι σε διασυλλογικές διοργανώσεις της UEFA εξακολουθεί να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στις οικονομικές επιδόσεις ορισμένων συλλόγων, γεγονός που με τη σειρά του μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στα σωρευτικά έσοδα του εγχώριου πρωταθλήματος .

Η ανάλυση της KPMG δείχνει στο μεταξύ ότι η Real Madrid και η Manchester United βρίσκονται στην κορυφή της λίστας με τις ακριβότερες ομάδες με αξία η καθεμία κοντά στα 2,9 δισ., ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι αυτές οι δυο ομάδες μαζί με την τρίτη της κατάταξης, την Barce­lona αντιπροσωπεύουν το 1/3 της αξίας όλων των ομάδων της έρευνας.

Οι ομάδες του αγγλικού πρωταθλήματος έχουν τη μεγαλύτερη αξία επιχείρησης στο σύνολο τους (ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ) και αντιστοιχούν στο 40% της αξίας όλων των ομάδων του δείγματος. Η αξία των αγγλικών ομάδων επηρεάζεται σημαντικά από τα ακριβά τηλεοπτικά δικαιώματα που έχουν οι αγώνες της Premier League σε εθνικό επίπεδο, τα οποία αγγίζουν τα 2,4 δισ. ανά σεζόν.

Οι ισπανικές ομάδες, που έχουν κατακτήσει όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές διοργανώσεις τα τελευταία τρία χρόνια, ακολουθούν σε αξία με 6,6 δισ. από τα οποία το 85% αντιστοιχεί στη Real Madrid και στην Barcelona μαζί. Η αξία αυτών των δυο ομάδων έχει το 21% από τη συνολική ποδοσφαιρική πίτα έτσι όπως αυτή καταγράφεται στην έρευνα της KPMG. H Ισπανία είναι η μόνη χώρα η οποία εκπροσωπείται με δυο ομάδες, κάθε μια από τις οποίες ξεπερνά σε αξία επιχείρησης τα 2 δισ. ευρώ.

Η Γερμανία έχει μόνο τρεις ομάδες ανάμεσα στις 32 κορυφαίες της Ευρώπης, οι οποίες στο σύνολο τους έχουν αξία 3,5 δισ. ευρώ.

Οι ιταλικές ομάδες έχουν πλέον πιο περιορισμένο ρόλο τόσο μέσα όσο και έξω από το γήπεδο. Παρά το γεγονός ότι η Ιταλία (μαζί με την Αγγλία) έχει εκπροσώπηση με το μεγαλύτερο αριθμό ομάδων (7 ομάδες) στο γενικό δείγμα, η συνολική αξία επιχείρησης αυτών των ομάδων είναι κατά 70% χαμηλότερη από τις αντίστοιχες αγγλικές (3,1 δισ. ευρώ έναντι 10,2 δισ. ευρώ). Η Juventus είναι η μόνη ιταλική ομάδα που μπαίνει στο «τοπ 10» με αξία που φτάνει τα 1 δισ. ευρώ.

Η Paris Saint-Germain από το γαλλικό πρωτάθλημα κατατάσσεται 10η στη λίστα με τις ομάδες με τη μεγαλύτερη αξία με ποσό 843 εκατ. ευρώ. Μόνο 6 από τις 32 ομάδες δεν προέρχονται από τα πέντε μεγάλα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα (AFC Ajax, PSV Eindhoven, SL Benfica, FC Porto, Fenerbahce SK και Galatasaray SK) και αυτές οι ομάδες αντιστοιχούν συνολικά σε αξία στο περίπου 5% της αξίας των 32 ομάδων που συμμετείχαν στην έρευνα.

Σημειώνεται ότι η ανάλυση της KPMG για της αξία επιχείρησης των πιο διακεκριμένων ευρωπαϊκών ομάδων, βασίστηκε σε δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία και σε μη οικονομικές πληροφορίες για τις αγωνιστικές περιόδους 2013/14 και 2014/15. Η προσέγγιση που ανάπτυξε η εταιρεία έχει ως βάση τα πολλαπλάσια αποτίμησης των ομάδων σε σχέση με τα έσοδά τους, ενώ λαμβάνει υπόψη πέντε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά κάθε ομάδας, την κερδοφορία, την αναγνωρισιμότητα, το ιδιοκτησιακό καθεστώς του σταδίου-έδρας της ομάδας, τα τηλεοπτικά δικαιώματα καθώς και τη δυναμική της ομάδας ως προς τις υπόλοιπες.

Η αμοιβή Ρονάλντο τέσσερις φορές υψηλότερη από την αξία της εθνικής Ουγγαρίας! Πριν ανοίξει η αυλαία του Euro 2016 οι αναλυτές της ολλανδικής τράπεζας ING κατάρτισαν τη λίστα με τους πιο ακριβοπληρωμένους ποδοσφαιριστές της διοργάνωσης.

Μεταξύ των συμμετεχόντων στην ευρωπαϊκή γιορτή του ποδοσφαίρου ξεχωρίζουν ονόματα σούπερ σταρ όπως ο Κριστιάνο Ρονάλντο, ο Ρόμπερτ Λεβαντόφσκι και ο Τόμας Μίλερ, οι οποίοι προκαλούν ζαλάδα με τα μηδενικά που συνοδεύουν τα ποσά των αμοιβών τους. Η ακριβότερη ομάδα που θα συμμετάσχει στο Euro 2016 είναι η Ισπανία, με τη συνολική αξία των παικτών της να ξεπερνά τα 700 εκατ. δολάρια και τη Γερμανία να ακολουθεί κατά πόδας με συνολική αξία παικτών κοντά στα 600 εκατ. δολάρια. Μεταξύ των φτωχότερων ομάδων της διοργάνωσης είναι η Ουγγαρία, καθώς η συνολική αξία των παικτών της ίσα που φτάνει τα 25 εκατ. δολάρια, πράγμα που σημαίνει πως ο Πορτογάλος σούπερ σταρ, Κριστιάνο Ρονάλντο, αμείβεται τέσσερις φορές παραπάνω από όλη την εθνική ομάδα της Ουγγαρίας!

Η ποδοσφαιρική αντεπίθεση των Κινέζων

Στη χειμερινή μετεγγραφική περίοδο, η κινεζική Super League δαπάνησε 260 εκατ. ευρώ σε παίκτες, περισσότερο από κάθε άλλη λίγκα, σύμφωνα με την Deloitte

Με αμείωτο ρυθμό και ένταση συνεχίζεται η οικονομική διείσδυση των Κινέζων στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο, καθώς και η Ίντερ περνάει σε χέρια παραγόντων της ασιατικής χώρας. Ο ιδιοκτήτης, Ερίκ Τοχίρ, φαίνεται να έχει συμφωνήσει με τον κινεζικό επενδυτικό όμιλο Suning Commerce Group για τη μεταβίβαση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ομάδας του Μιλάνου.

Εδώ και καιρό υπήρχαν συζητήσεις μεταξύ των δύο πλευρών, αλλά φαίνεται πως η αρχική διάθεση για πώληση του 20% των «νερατζούρι» στον Κινέζο επιχειρηματία Ζιανγκ Τζιντόνγκ άλλαξε, μιας και σύμφωνα με ιταλικά δημοσιεύματα θα αλλάξει τελικά χέρια ένα ποσοστό της τάξης του 60%-70%. Η κινεζική… απόβαση εντάσσεται στη γενικότερη προσπάθεια που καταβάλλει ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζίνπινγκ, λάτρης της στρογγυλής θεάς, να μετατρέψει την Κίνα σε «ένα μεγάλο αθλητικό έθνος».

Μεγάλος στόχος του είναι η κατάκτηση ενός παγκοσμίου κυπέλλου ποδοσφαίρου, ενώ οι κινεζικές ομάδες επενδύουν εκατομμύρια σε παίχτες αστέρια. Στη χειμερινή μεταγραφική περίοδο, η κινεζική Super League δαπάνησε 260 εκατ. ευρώ σε παίκτες, περισσότερο από κάθε άλλη λίγκα, σύμφωνα με την Deloitte.

Η είδηση της μετεγγραφής του Κολομβιανού άσου της Ατλέτικο Τζάκσον Μαρτίνες για? 42 εκατ. ευρώ στην Γκουανκγζού δημιούργησε αίσθηση στον περισσότερο κόσμο. Μόνο που δεν ήταν μεμονωμένο γεγονός, αλλά το κερασάκι στην τούρτα μιας φρενίτιδας αγορών από τους Κινέζους.

Στα βήματα της Κίνας για να ενισχύσει την παρουσία της στο άθλημα εντάσσεται επίσης η απόκτηση των δύο τρίτων M&P Silva, της ιταλικής εταιρείας δικαιωμάτων μετάδοσης, από τις China Everbright (ενός κρατικού χρηματοοικονομικού κολοσσού) και Beijing Baofeng Technology. Από τις αρχές του 2015, Κινέζοι επενδυτές έχουν ξοδέψει πάνω από 2,3 δισ. ευρώ σε εξαγορές, μεταξύ των οποίων και μερίδια στις Manchester City και Aston Villa.

πηγη: imerisia

Δείτε και αυτά: