Πώς το ηλεκτρονικό τσιγάρο κερδίζει σταδιακά τους καπνιστές.

Οπου υπάρχει καπνός υπάρχει και φωτιά, λένε, και μάλλον ισχύει το ίδιο και για τον ατμό. Τον περασμένο Φεβρουάριο, σε δημοσιογραφική αποστολή στη βόρεια Ελλάδα, από τους 12 συναδέλφους κάπνιζαν οι πέντε, εκ των οποίων οι τέσσερις ηλεκτρονικό τσιγάρο και η μία –ονόματα δε λέμε– «συμβατικό». Ηταν η πρώτη φορά που η αναλογία καπνιστών-ατμιστών έγερνε τόσο πολύ από τη συγκεκριμένη πλευρά, και δη ανάμεσα σε δημοσιογράφους, εκ των πλέον θεριακλήδων Ελλήνων.

Είναι εδώ και δύο χρόνια περίπου που τα ηλεκτρονικά τσιγάρα άρχισαν να εμφανίζονται αρκετά τακτικά στα γύρω μας τραπέζια στα μαγαζιά ή σε διπλανά γραφεία στους χώρους εργασίας, αλλά αυτό που συμβαίνει τους τελευταίους μήνες με το άτμισμα στη χώρα μας είναι αξιοσημείωτο. Δεν υπάρχει παρέα σήμερα χωρίς τον φανατικό ατμιστή της, οι συζητήσεις για τα νέα γκάτζετ ή τις καινούργιες έρευνες γύρω από το ηλεκτρονικό τσιγάρο δίνουν και παίρνουν, φίλοι ανταλλάσσουν υγρά (αναπλήρωσης) και εμπειρίες, στο Διαδίκτυο ξεπηδούν συνεχώς νέα σάιτ και φόρουμ με συμβουλές για «νέους», ενώ καταστήματα με είδη ατμιστού έχουν εμφανιστεί σε κάθε γειτονιά.
Μολονότι η εμφάνιση και η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου στην Ελλάδα καθυστέρησε σε σχέση με τις λοιπές χώρες της Ε.Ε. (ξεκίνησε στα τέλη του 2010, σχεδόν τέσσερα χρόνια αργότερα από την υπόλοιπη Ευρώπη, κυρίως επειδή το κάπνισμα επιτρεπόταν έως τότε κανονικά σε όλους τους χώρους), δεν αργήσαμε να καλύψουμε την απόσταση. Τον Φεβρουάριο του 2012, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικού Τσιγάρου (ΣΕΕΗΤ), οι χρήστες ηλεκτρονικού τσιγάρου στη χώρα μας ήταν περισσότεροι από 200.000, με ρυθμό διαρκώς αυξανόμενο, αλλά ακόμα πολύ μικρό, συγκριτικά με τον συνολικό αριθμό των παραδοσιακών καπνιστών, που παραμένει υψηλότατος. Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο (2015), η Ελλάδα διατηρεί τα υψηλότερα ποσοστά κατανάλωσης καπνού στην Ε.Ε., με 38% των πολιτών να καπνίζουν (περίπου 3.500.000 άτομα), έναντι μόλις 11% στη Σουηδία. Σε σχέση με το ηλεκτρονικό τσιγάρο, απάντησαν ότι το χρησιμοποιεί το 1% των Ελλήνων έναντι του 2% των Ευρωπαίων, ότι το έχει χρησιμοποιήσει παλιότερα, επίσης, το 1% και ότι το έχει δοκιμάσει το 6%. Στη συντριπτική πλειονότητά τους, με στόχο να διακόψουν τη βλαβερή συνήθεια του καπνίσματος.

Σε ρυθμούς… ανάπτυξης

Η νέα αγορά που αναπτύσσεται γύρω από αυτήν την καλπάζουσα τάση διογκώνεται συνεχώς. Από 20 εκατ. δολάρια το 2008, παγκοσμίως, σήμερα στην Ευρώπη αγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ, όπου οι καταναλωτές ξεπερνούν τα 7 εκατ. Και στην Ελλάδα η διάδοση του ηλεκτρονικού τσιγάρου γνωρίζει πρωτοφανείς ρυθμούς, με τα εξειδικευμένα καταστήματα να ξεπερνούν τα 500 σε όλη τη χώρα και να αυξάνονται συνεχώς.

Σύμφωνα με την εξειδικευμένη ιστοσελίδα franchise.gr, μέσω franchise αναπτύσσονται σήμερα στην Ελλάδα 8-10 brands, που μοιράζονται τα περισσότερα καταστήματα. Οπως σημειώνουν οι ειδικοί, ωστόσο, το σταθερό έσοδο των καταστημάτων είναι τα υγρά αναπλήρωσης, τα οποία μπορεί κάποιος να προμηθευθεί σήμερα ακόμα και σε περίπτερα, ενώ πολλοί ατμιστές επιλέγουν λύσεις DIY, δημιουργούν, δηλαδή, τα δικά τους υγρά, λόγω κόστους. «Η σημαντική, ωστόσο, προοπτική του κλάδου αφορά στην αύξηση της πίτας, με ολοένα και περισσότερους ατμιστές που εγκαταλείπουν το κάπνισμα». Την τάση ενίσχυσαν περαιτέρω οι πρόσφατες ανακοινώσεις του βρετανικού υπουργείου Υγείας, το οποίο, ύστερα από έρευνα, κατέληξε στο ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι κατά 95% λιγότερο επιβλαβές από τον καπνό. Από την άλλη, μόλις προχθές, οι Ομοσπονδιακές Αρχές στις ΗΠΑ έθεσαν το ηλεκτρονικό τσιγάρο και τα προϊόντα του υπό τον έλεγχο της Υπηρεσίας Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), που θα πρέπει εφεξής να τα ελέγχει πριν βγουν στην αγορά.

πηγη:kathimerini.gr

Δείτε και αυτά: