Εκτινάχθηκαν οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ. – «Χωματερή» της Ευρώπης η Ελλάδα

Σε «χωματερή» της Ευρώπης για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα κινδυνεύει να μετατραπεί η Ελλάδα, καθώς οι πωλήσεις παλαιών, εισαγόμενων από το εξωτερικό επιβατικών αυτοκινήτων αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό.

Ηδη κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018 καταγράφεται αύξηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων Ι.Χ. αυτοκινήτων της τάξης του 58,9% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2017, ενώ το μερίδιό τους στο σύνολο των νέων ταξινομήσεων επιβατικών φτάνει πλέον το 38,46% από μόλις 9,33% έξι χρόνια πριν.

Η έξαρση των πωλήσεων εισαγόμενων μεταχειρισμένων όχι μόνο αποστερεί έσοδα από τις εταιρείες πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων, αλλά και από το Δημόσιο, καθώς παρατηρούνται φαινόμενα αποφυγής πληρωμής ΦΠΑ και τέλους ταξινόμησης.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή, τον Μάρτιο του 2018 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 19.024 αυτοκίνητα –καινούργια και μεταχειρισμένα εξωτερικού– έναντι 15.350 τον Μάρτιο του 2017, καταγράφοντας αύξηση 23,9%.

Ο αριθμός των επιβατικών που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 2018 ήταν 16.360 έναντι 12.949 τον Μάρτιο του 2017, καταγράφοντας αύξηση 26,3%. Από την εξέταση των στοιχείων, ωστόσο, παρατηρείται πολύ μεγάλη διαφορά στον ρυθμό ανάπτυξης των πωλήσεων καινούργιων και εισαγόμενων μεταχειρισμένων.

Ετσι, ενώ οι πωλήσεις των καινούργιων Ι.Χ. αυξήθηκαν τον φετινό Μάρτιο κατά 17,1% σε σύγκριση με τον περσινό Μάρτιο, οι πωλήσεις των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυξήθηκαν το ίδιο διάστημα κατά 51,1%. Αντιστοίχως, στο τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2018 οι πωλήσεις των καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν σε σύγκριση με το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2017 κατά 37,6%, ενώ οι πωλήσεις των εισαγόμενων μεταχειρισμένων ενισχύθηκαν κατά περίπου 60%.

Τα στοιχεία της αγοράς για το πρώτο τρίμηνο σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν φαίνεται να αλλάζει κάτι σε επίπεδο νομοθεσίας ή ελέγχων οδηγεί τους παράγοντες της αγοράς να εκτιμούν ότι συνολικά το 2018 θα κυκλοφορήσουν για πρώτη φορά στην Ελλάδα περίπου 60.000 με 65.000 μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, εισαγόμενα από το εξωτερικό.

Ηδη το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους ο αριθμός τους ανήλθε σε 16.725, ενώ το 2017 τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα έφτασαν τις 42.226.

Το 2012, πριν αλλάξει η νομοθεσία που ευνοεί τα «κόλπα» με την αποφυγή της πληρωμής ΦΠΑ και της τεχνητής μείωσης του τέλους ταξινόμησης, είχαν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μόλις 6.002 εισαγόμενα μεταχειρισμένα.

«Εχει γίνει ευρύτερα γνωστό στην υπόλοιπη Ευρώπη ότι στην Ελλάδα τα εισαγόμενα δηλώνονται κατά το δοκούν στο τελωνείο και ότι μπορεί να αποφευχθεί η πληρωμή ΦΠΑ. Στην Ελλάδα φτάνουν να εισάγονται μεταχειρισμένα που βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση ακόμη και από μάντρες στη Βουλγαρία», επεσήμανε χαρακτηριστικά στην «Κ» πολύπειρο στέλεχος της αγοράς.

Τα τεχνάσματα

Ο ΦΠΑ δεν οφείλεται αν το αυτοκίνητο ανήκε σε ιδιώτη στη χώρα προέλευσης, οπότε ο ΦΠΑ καταβλήθηκε και εισπράχθηκε οριστικά. Ωστόσο, το 99% των εισαγωγών μεταχειρισμένων είναι αυτοκίνητα που προέρχονται από leasing και οφείλουν ΦΠΑ. Στο τελωνείο, που δεν επαληθεύει τακτικά τα χαρτιά που δέχεται, κατατίθεται τιμολόγιο ότι ο έμπορος του εξωτερικού το είχε προμηθευτεί στη χώρα του από ιδιώτη («με περιθώριο κέρδους»), άρα ο ΦΠΑ δεν οφείλεται στη χώρα προέλευσης, ούτε και στην Ελλάδα.

Επιπλέον, τα αυτοκίνητα που οφείλουν τέλος ταξινόμησης και ΦΠΑ πρέπει να δηλωθούν την επόμενη ημέρα από την εισαγωγή τους στην Ελλάδα στο αρμόδιο τελωνείο, ενώ πρέπει να καταβληθούν το αναλογούν τέλος και ο ΦΠΑ τη 15η ημέρα του επομένου μήνα της άφιξης.

Ωστόσο, στη χώρα μας εισέρχονται χιλιάδες αυτοκίνητα δίχως να δηλωθούν πουθενά, και μόνον όταν βρεθούν πελάτες δηλώνονται στο τελωνείο, προκειμένου να τελωνιστούν και να βγάλουν πινακίδες. Συχνά, για να επιβληθεί μικρότερο τέλος ταξινόμησης κατατίθενται πλαστά έγγραφα ως προς τον κυβισμό, το μοντέλο και την τεχνολογία (Euro 3, 4 κ.λπ.) του εισαγόμενου Ι.Χ.

[πηγή]