Μπαράζ ανατιμήσεων σε χιλιάδες κωδικούς σούπερ μάρκετ

Advertisement

Συναγερμός στο οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης, αλλά και στα σούπερ μάρκετ και τους προμηθευτές. Η διαχείριση των ανατιμήσεων και η «βόμβα» του ενεργειακού κόστους προβληματίζει την αγορά και πλήττει τους καταναλωτές.

Αντιμέτωποι με ένα ακόμη ισχυρότερο κύμα ανατιμήσεων, σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης, βρίσκονται οι καταναλωτές. Οι νέοι τιμοκατάλογοι περιλαμβάνουν ανατιμήσεις που κυμαίνονται από 5% έως 20% και αφορούν χιλιάδες κωδικούς, τονίζει στο Euro2day.gr υψηλόβαθμο στέλεχος εγχώριας αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

Το που τελικά όμως θα “κάτσει η μπίλια” του νέου κύματος αυξήσεων, θα εξαρτηθεί από το τι μέρος αυτών θα απορροφήσουν τα σούπερ μάρκετ, τι οι προμηθευτές και πόσο μπορεί να αντέξει ο καταναλωτής, το εισόδημα του οποίου έχει περιοριστεί, κάτι που σημαίνει μείωση των αγορών.

“Αυτή τη στιγμή αξιολογούμε τους κωδικούς, τη βαρύτητα που έχουν στο καλάθι και τι επίδραση θα έχει η όποια ανατίμηση στην κατανάλωση. Αυτό που δεν θέλουμε είναι να αυξήσουμε τις τιμές εις βάρος της κερδοφορίας μας”, λέει άλλο στέλεχος γνωστής αλυσίδας το οποίο εμφανίζεται ιδιαίτερα προβληματισμένο.

Οι επιδόσεις του Δεκεμβρίου, οι προβλέψεις για το πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς και οι πρώτες εκτιμήσεις για την πορεία το 2022 δεν αφήνουν περιθώρια για εφησυχασμό. Ο περασμένος Δεκέμβριος ήταν ένας από τους χειρότερους μήνες για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ. Ο τζίρος στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, υπολογίζεται ότι υποχώρησε κατά 6% σε αξία, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, με τις απώλειες σε όγκο να είναι ακόμη υψηλότερες.

Advertisement

Από τα επίσημα στοιχεία των εταιρειών μέτρησης της κατανάλωσης που έχει στη διάθεση του το Euro2day.gr προκύπτει πως την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου οι πωλήσεις σε αξία μειώθηκαν 6,9%, κατά 8,6% υποχώρησαν τη δεύτερη εβδομάδα για να περιοριστεί η πτώση στο -2,1% την εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα.

Τάση η οποία δεν φαίνεται να ανατρέπεται τη φετινή χρονιά. Αντιθέτως, η πίεση που δέχεται ο καταναλωτής από το κόστος ζωής που έχει εκτοξευθεί, λόγω του ενεργειακού κόστους (θέρμανση, καύσιμα, πάγια) και των έκτακτων εξόδων, όπως τα τεστ που επωμίζονται οι πολίτες για την πανδημία, θα κοστίσει στα σούπερ μάρκετ τζίρο και κερδοφορία.

Στελέχη από το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων και τις βιομηχανίες, αναμένουν σημαντική υποχώρηση της αξίας και του όγκου πωλήσεων τους το πρώτο δίμηνο του έτους, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, όπου η χώρα βρισκόταν σε lockdown.

Advertisement

Για το σύνολο της φετινής χρονιάς, οι πρώτες εκτιμήσεις των εταιρειών μέτρησης της κατανάλωσης, κάνουν λόγο για υποχώρηση των πωλήσεων κατά 1,7% σε αξία και 5% σε όγκο. Ωστόσο το συγκεκριμένο σενάριο, το οποίο θεωρείται αισιόδοξο από αρκετούς της αγοράς, θα φανεί αν θα αναθεωρηθεί επί τα χείρω τους επόμενους μήνες.

Η ουσία είναι ότι δεν φαίνεται, προς στιγμή τουλάχιστον, αποκλιμάκωση των πληθωριστικών πιέσεων και αυτό έχει θορυβήσει την Κυβέρνηση. Χθες Δευτέρα η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με στελέχη από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ. Αντικείμενο της διαδικτυακής συνάντησης, η οποία θα επαναληφθεί στις αρχές της επόμενης εβδομάδας και για όσο διάστημα απαιτηθεί, ήταν οι ανατιμήσεις και τα μέτρα αντιμετώπισης τους.

Για το τελευταίο, κυβερνητικός αξιωματούχος που μίλησε στο Εuro2day.gr, ανέφερε πως οι δυνατότητες παρέμβασης σε μια ελεύθερη οικονομία είναι περιορισμένες…

Πηγή

Advertisements

Δείτε και αυτά:

Advertisement