Το «success story» της ακρίβειας: 12 προϊόντα που γονατίζουν τα νοικοκυριά

Advertisement

Δεν τιθασεύεται η ακρίβεια. Ο πληθωρισμός τον Ιούνιο έφτασε στο 12,1%, καταρρίπτοντας ρεκόρ 30ετίας. Το δεύτερο εξάμηνο του 1993 είχε ανέλθει σε 12%.

Βασικά προϊόντα, καύσιμα, τρόφιμα, είδη καθημερινής ανάγκης αυξάνονται συνεχώς μήνα με τον μήνα και οι πολίτες σιγά-σιγά αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες τιμές.

Το κόστος της βενζίνης βαίνει δυσθεώρητο, οι αυξήσεις στις μετακινήσεις με πλοίο και στα ξενοδοχεία κάνει δυσβάσταχτες τις διακοπές, ακόμη και τις ολιγοήμερες, ενώ τα σούπερ μάρκετ έχουν γίνει ο εφιάλτης των νοικοκυριών.

Advertisement

Η αγορά ενός νέου αυτοκινήτου γίνεται όνειρο μακρινό, ενώ ακόμα και τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα καταγράφουν αύξηση 15,9% λόγω της αυξημένης ζήτησης. Στη διασκέδαση, διψήφια αύξηση έχουν θέατρα και κινηματογράφοι, ενώ ακρίβυνε και η μετακίνηση με ταξί.

Αποκορύφωμα το φυσικό αέριο και το ηλεκτρικό ρεύμα.

Οι 12 μεγαλύτερες αυξήσεις σε υπηρεσίες και προϊόντα καθημερινότητας όπως τις κατέγραψε η ΕΛΣΤΑΤ τον μήνα Ιούνιο είναι οι εξής:

  • Ψωμί και δημητριακά: 15,9%
  • Κρέατα (γενικά): 14,9%
  • Γαλακτοκομικά και αυγά: 15,5%
  • Έλαια και λίπη: 24,9%
  • Λαχανικά (γενικά): 11,3%
  • Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα: 15,9%
  • Αυτοκίνητα καινούργια: 12,2%
  • Καύσιμα και λιπαντικά: 45,6%
  • Μεταφορά επιβατών με ταξί: 32,9%
  • Μεταφορά επιβατών με πλοίο: 20,4%
  • Κινηματογράφοι-θέατρα: 13,9%
  • Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία: 27,7%

Στον ηλεκτρισμό η αύξηση ανέρχεται σε 70,4% σε ετήσια βάση και στο φυσικό αέριο σε 117,7%.

Advertisement

Οι κυριότερες μεταβολές τιμών το χρονικό διάστημα Ιουνίου 2022 με Ιούνιο 2021 και επιπτώσεις τους στον Γενικό ΔΤΚ είναι οι εξής:

plithorismos2

Οι αυξήσεις στις τιμές σε σχέση με τον Μάιο 2022

Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 1,6% τον μήνα Ιούνιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Advertisement

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 1,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά λαχανικά, πατάτες.
  • 9,1% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω επαναφοράς των τιμών στα προ θερινού δεκαήμερου εκπτώσεων επίπεδα.
  • 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 6,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αυτοκίνητα καινούργια, αυτοκίνητα μεταχειρισμένα, πετρέλαιο κίνησης, βενζίνη, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  • 1,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 12,6% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 4,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 31,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, είδη επισκευής και συντήρησης κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 6,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης
    κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 0,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομεία και κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα
    φαρμακευτικά προϊόντα.
  • 25,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής
    μεταφοράς, μεταφορά επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 1,7% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης,
    πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές, βιβλία.
  • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,5% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
  • 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

plithorismos

Δείτε αναλυτικά:

Πηγή

Advertisements

Δείτε και αυτά:

Advertisement