Οι τάσεις στη γεύση από το ’50 μέχρι σήμερα

Advertisement

Με αφορμή τη νέα χρονιά που ξεκινάει, πάμε ένα γευστικό ταξίδι πίσω στο χρόνο, όχι στο 2016, αλλά σε παλιότερες δεκαετίες, για να δούμε τάσεις στο φαγητό στον κόσμο ξεχασμένες αλλά ενδιαφέρουσες.

Κάθε χρονιά έχει τα δικά της trends, το ίδιο και κάθε χώρα και κάθε δεκαετία.

Ας πάμε, όμως, λίγο πίσω για να δούμε τι είδους γεύσεις και τροφές υπερίσχυαν σε διάφορα μέρη του πλανήτη και να δούμε τι συνέβαινε πριν γεννηθούμε και όταν γεννηθήκαμε.

Advertisement

Δεκαετία του ‘50

Τη δεκαετία αυτή ξεκίνησε μια μεγάλη, καταναλωτική έκρηξη, που σήμαινε ότι όλο και περισσότερα συσκευασμένα τρόφιμα κατέφταναν στα ράφια του σούπερ μάρκετ στις περισσότερες χώρες.

Ο κόσμος άρχισε να εκτιμά φαγητά που απαιτούσαν λίγο χρόνο στην κουζίνα και οι σούπες κονσέρβα άρχισαν να κάνουν θραύση, τις οποίες πολλοί χρησιμοποιούσαν και σε φαγητά κατσαρόλας, προκειμένου να εμπλουτίσουν τη γεύση τους.

Αυτή τη δεκαετία κατέφτασαν επίσης τα πρώτα αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη, ενώ όσον αφορά τα εστιατόρια, ξεκινά η εποχή των franchise fast food, με το πρώτο franchise McDonalds να ανοίγει το 1953 στο Phoenix των Η.Π.Α.

Advertisement

Δεκαετία του ‘60

Τη δεκαετία αυτή ο κόσμος απομακρύνθηκε από τα φαγητά κατσαρόλας και τα συσκευασμένα τρόφιμα και ξεκίνησε να ασχολείται με γεύματα που είχαν γαλλικές επιρροές, χάρη στην επιτυχία της σεφ Τζούλια Τσάιλντ και του βιβλίου της, “Mastering the Art of French Cooking”, που δημοσιεύτηκε το 1961.

Ένα επίσημο δείπνο με μπριζόλα μπορεί να συνοδευόταν με μια σαλάτα με μαρούλι ή σαλάτα του Καίσαρα, ενώ δημοφιλή ήταν τα κοκτέιλ πάρτι, τα μπάρμπεκιου και οι κοινωνικές συγκεντρώσεις, κυρίως στην Αμερική.

Τα ‘60s είναι επίσης η δεκαετία που ξεκινά την εμφάνισή της η έθνικ κουζίνα, με τα ιαπωνικά εστιατόρια να αρχίζουν να «φυτρώνουν» σε διάφορα μέρη του κόσμου.

Advertisement

Τα αναψυκτικά πωλούνται για πρώτη φορά σε τενεκεδένια κουτάκια και ξεκινά μια «έκρηξη» των εστιατορίων fast food, με τα Wendy’s, τη Domino’s Pizza και άλλα να «σέρνουν το χορό».

Δεκαετία του ’70

Τα συσκευασμένα τρόφιμα είναι πιο δημοφιλή από ποτέ τη δεκαετία του ’70, ενώ πιάτα εμπνευσμένα από τη γαλλική κουζίνα αρχίζουν να εισχωρούν, συμπεριλαμβανομένης της κρέπας, της τάρτας κ.ο.κ.

Τα ζυμαρικά της ιταλικής κουζίνας κάνουν πιο συχνές εμφανίσεις στα γεύματα, με την καρμπονάρα, τη σάλτσα Bolognese και τη Φετουτσίνι Αλφρέντο να γίνονται γρήγορα οι επιλογές που κυριαρχούν.

Advertisement

Το φοντύ διαδίδεται αυτή τη δεκαετία είτε στη μορφή με το τυρί, είτε με τη σοκολάτα και τα φρούτα, ενώ και τα κοκτέιλ γαρίδας κάνουν δειλά-δειλά την εμφάνισή τους. Το λευκό κρασί σερβίρεται τακτικά σε συγκεντρώσεις και τα επιδόρπια περιλαμβάνουν την αγαπημένη black forest.

Δεκαετία του ‘80

Όλα τα junk των προηγούμενων δεκαετιών φαίνεται πως αρχίζουν να… δείχνουν στη σιλουέτα και τη δεκαετία του ’80 εισάγονται πιο «υγιεινές» επιλογές, που παραμένουν τυποποιημένες, αλλά λανσάρονται ως «διαίτης».

Στα μεγάλα hit της εποχής βρίσκουμε και τη σαλάτα ζυμαρικών με πιο ελαφριά ντρέσινγκ, ενώ στα επιδόρπια, το τσιζκέικ και η crème brulée κάνουν θραύση, μεταξύ άλλων. Το ’80 αρχίζει και το ψωμί να παίρνει «δόξα» με διάφορα είδη, όπως μάφιν, πίτες, μπέιγκελ κ.λπ.

Advertisement

Δεκαετία του ‘90

Οι τάσεις της δίαιτας συνεχίζονται πιο εντατικά αυτή τη δεκαετία, τα τρόφιμα χωρίς λιπαρά κυριαρχούν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ενώ εμφανίζονται και σνακ χωρίς λιπαρά.

Τα μπισκότα χωρίς λιπαρά, τα οποία, όμως, συνεχίζουν να περιέχουν πολλή ζάχαρη, προσφέρουν μια πιο «υγιεινή» επιλογή στους καταναλωτές, ενώ τα σνακ γενικότερα και οι κατεψυγμένες πίτσες βρίσκονται στα «πάνω» τους.

Αυτή τη δεκαετία αρχίζουν να εξαπλώνονται και τα Starbucks στις Η.Π.Α., κάνοντας τον καφέ στο χέρι συνήθεια καθημερινότητας και δημιουργώντας μια νέα τάση. Στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια, η Starbucks άνθισε την επόμενη δεκαετία.

Advertisement

Δεκαετία του ‘00

Αυτή τη δεκαετία, οι καταναλωτές είναι λίγο πιο σκεπτικιστές απέναντι σε συσκευασμένες, «υγιεινές» τροφές και παρατηρείται μια επιστροφή στα «βασικά».

Τα περίτεχνα ψωμιά και οι αγορές μαναβικής μπαίνουν δυναμικά στο «παιχνίδι», ενώ το σούσι αρχίζει να γίνεται μόδα, με διάφορα sushi bar να ξεπηδούν από παντού.

Τα μίνι σάντουιτς και μπέργκερ συστήνονται στους καταναλωτές, ενώ ξεκινά και η μόδα των smoothies, η οποία στην Ελλάδα έχει φτάσει τα τελευταία χρόνια.

Advertisement

Η δίαιτα Atkins κάνει τεράστια επιτυχία, επιτρέποντας σε όσους την ακολουθούν να καταναλώνουν τα πάντα εκτός από υδατάνθρακες, ενώ αυτή είναι η δεκαετία που γεννιούνται οι celebrity chef, με μαγειρικά σόου, συμβουλές και έντονη παρουσία στην τηλεόραση.

Στο κομμάτι του επιδορπίου, τα cupcakes κάνουν το μεγάλο comeback και τα cupcake μαγαζιά εξαπλώνονται όλο και περισσότερο. Τα τελευταία χρόνια, η μεγάλη τάση είναι και οι συνδυασμοί τύπου cruffin, μπουγατσάν, dausage κ.ο.κ.

πηγη:clickatlife.gr

Advertisements

Δείτε και αυτά:

Advertisement