Πώς μας ξεγελάνε τα εστιατόρια για να πληρώνουμε περισσότερο

Σε όλους μας αρέσει να πηγαίνουμε για φαγητό με φίλους, συναδέρφους ή για ρομαντικό ραντεβού. Και αφού έχουμε διαλέξει προσεκτικά το μέρος, και είμαστε ευχαριστημένοι από την εμπειρία… μέχρι που έρχεται ο λογαριασμός.

Αυτό είναι πολύ πιθανό να συμβεί, γιατί δεν προσέξατε σημαντικές λεπτομέρειες στην επιλογή του χώρου, αλλά και κατά τη διάρκεια της βραδιάς.

Την επόμενη φορά λοιπόν που θα βγείτε για φαγητό, προσέξτε τα παρακάτω σημεία ώστε να μην αφήνετε τους ιδιοκτήτες των εστιατορίων να σας ξεγελάνε και να πληρώνετε τελικά μεγαλύτερο λογαριασμό.

Ο σχεδιασμός του μενού

Τα μενού σχεδιάζονται, όχι μόνο με κριτήριο να είναι όμορφα, αλλά για να εξυπηρετούν συγκεκριμένους σκοπούς του εστιατορίου. Φτιάχνονται έτσι ώστε να μην μπορείς να συγκρίνεις τις τιμές των πιάτων με τα ίδια συστατικά. Θα βρίσκονται απλώς σε διαφορετικό σημείο στο μενού.

Ασαφή μεγέθη μερίδας

Πολλά εστιατόρια αποφεύγουν να εξηγούν το μέγεθος της μερίδας, αλλά χρειάζεται να το εξηγήσει ο σερβιτόρος. Και αυτό φυσικά εφόσον ερωτηθεί. Επίσης μην πέφτετε στην παγίδα της μερίδας του κρέατος. Π.χ. αν το μενού λέει ότι η μπριζόλα έχει μέγεθος 300γρ., θα πρέπει να είναι 300γρ. στο πιάτο σας αφότου έχει μαγειρευτεί.

Κάποια εστιατόρια ζυγίζουν το κρέας προτού μαγειρευτεί που έχει μεγαλύτερη μάζα, με αποτέλεσμα να σας αναγκάζουν να παραγγείλετε κι άλλο, εφόσον δεν έχετε ικανοποιηθεί από την πρώτη μερίδα.

Αναφορά τιμής χωρίς το σήμα του ευρώ δίπλα

Πιθανώς να σκέφτεστε τώρα, «Μα καλά και πώς ξεγελάει αυτό;». Κι όμως αυτή η ασήμαντη λεπτομέρεια παίζει ρόλο ψυχολογικά ως προς το τι παραγγέλνετε. Πολλά εστιατόρια αποφεύγουν να αναγράφουν το ευρώ στο μενού τους, γιατί έτσι σας κάνουν να σκέφτεστε το χρήμα, ενώ αυτοί θέλουν να σας κάνουν να εστιάσετε την προσοχή σας στο φαγητό που θα παραγγείλετε.

Η ποίηση και λογοτεχνία στην υπηρεσία του μάρκετινγκ

Πολλά εστιατόρια έχουν αναγάγει το σχεδιασμό του μενού τους σε τέχνη και επιστήμη. Βάζοντας πρωτότυπους τίτλους στα πιάτα τους, π.χ. «πατάτες σε ενδιαφέρουσα» ή επίθετα που «σκοτώνουν» για τις περιγραφές των πιάτων τους (π.χ. «τρυφερό κοτόπουλο» ή «μια δημιουργία του σεφ που θα σας τρέχουν τα σάλια»), σας κάνουν να τα ποθείτε και να θέλετε να τα παραγγείλετε άμεσα.

Οι περιγραφές αγγίζουν τις αισθήσεις σας και βάζουν τη φαντασία σας να δουλεύει, που με τη σειρά της σας προκαλεί τον πόθο. Συχνά θα πιάσετε τον εαυτό σας να παραγγέλνει φαγητά που φυσιολογικά δεν θα τους έδινε σημασία. Και συνήθως αυτά είναι τα ακριβότερα. Οι περιγραφές των πιάτων είναι μάλιστα μια κρυφή μορφή διαφήμισης που σας «δένει» ψυχολογικά με το εστιατόριο.

Εντυπωσιακά brand names μέσα στο μενού

“Jack Daniel’s BB sauce.” “Coca-Cola cocktail.” Αυτά τα ονόματα σας κάνουν υποσυνείδητα να σκέφτεστε τα brands που σας αρέσουν και έτσι αισθάνεστε ότι θα σας αρέσουν και τα αντίστοιχα φαγητά ή ποτά. Τα εστιατόρια χρησιμοποιούν brand names για να πουλήσουν περισσότερο ή για να προωθήσουν συγκεκριμένα πιάτα, που διαφορετικά θα φαίνονταν βαρετά.

Κρύα ατμόσφαιρα και φωτισμός

Έχει αποδειχθεί επιστημονικά ότι οι άνθρωποι τείνουν να τρώνε 20% λιγότερο φαγητό σε ένα περιβάλλον με χαμηλό φωτισμό και ζεστή θερμοκρασία. Ένα εστιατόριο που θέλει να βάλει λεφτά θα επενδύσει σε έντονο φωτισμό και έλεγχο της θερμοκρασίας.

Πολλαπλές παραγγελίες

Ο σερβιτόρος παίρνει πρώτα την παραγγελία των ποτών και μετά του φαγητού. Στη συνέχεια θα περάσει αρκετές φορές από το τραπέζι σας και γενικά θα βρίσκεται γύρω σας ως συνεχής υπενθύμιση της παρουσίας του, που πιθανώς σας πιέσει να παραγγείλετε περισσότερο.

Τονισμένα συγκεκριμένα είδη του μενού

Δεν είναι να απορείτε γιατί κάποια πιάτα τονίζονται ως «σπιτικό προϊόν» ή το «πιάτο της ημέρας». Κάποια από αυτά είναι απλώς πιάτα που το εστιατόριο θέλει να προωθήσει και ο πελάτης είναι πιο πιθανό να παραγγείλει ένα «σπέσιαλ πιάτο», καθώς λειτουργεί η επίδραση του φωτοστέφανου μέσα του (σημείωση-αυτό είναι ένα σφάλμα αντίληψης στο οποίο πέφτουμε εφόσον δεν είμαστε εκπαιδευμένοι και ονομάζεται στα αγγλικά «halo effect»).

Τα tips των σερβιτόρων

Υπάρχει μεγάλη διαφωνία ως προς το εάν θα έπρεπε να αφήνουμε φιλοδώρημα στους σερβιτόρους. Οικονομικά φυσικά δεν είναι μια καλή πρακτική για εσάς, καθώς σας ανεβάζει το κόστος και χωρίς να το υπολογίζετε.

Βασιζόμενοι στα μπουρμπουάρ, τα εστιατόρια συχνά κακοπληρώνουν τους σερβιτόρους τους και αφήνουν τους πελάτες να λύσουν τελικά αυτό το πρόβλημα.

Ανάλογα με τη χώρα, θεωρείται αποδεκτό να αφήνετε ένα φιλοδώρημα της τάξης του 10 με 15%. Μάλιστα κάποια εστιατόρια συμπεριλαμβάνουν το φιλοδώρημα μέσα στο συνολικό σας κόστος, χωρίς να σας ρωτήσουν.

Πηγή:flowmagazine.gr

Δείτε και αυτά: