Το 2017 διάφορες εταιρίες ξόδεψαν συνολικά 2 δισεκατομμύρια δολάρια προκειμένου να διαφημίσουν τα προϊόντα τους στο Instagram, μέσω των «influencers», των πιο δημοφιλών και επιδραστικών λογαριασμών δηλαδή, και μέχρι το 2020 το ποσό αναμένεται να εκτοξευτεί στα 10 δισεκατομμύρια.
Καθόλου άσχημα. Το παιχνίδι έχει γίνει τόσο δελεαστικό που οι άνθρωποι πλέον βρίσκουν διάφορους τρόπους για να παραστήσουν τους «influencers» χωρίς στην πραγματικότητα να είναι. Ο φωτογράφος Τρέι Ράτκλιφ, έγραψε ένα βιβλίο που αποκαλύπτει αυτούς τους τρόπους.
Ο Ράτκλιφ έχει συναντήσει, στα ταξίδια του κυρίως, πολλούς «influencers» οι οποίοι με διάφορους τρόπους «φούσκωναν» τον αριθμό των ακολούθων τους, με σκοπό να φαίνονται στα μάτια των διαφημιστών πιο δημοφιλείς και επιδραστικοί απ’ ότι είναι στην πραγματικότητα.
Οι «influencers» μπορεί να κερδίσουν, ανάλογα με τον αριθμό των ακολούθων τους, από 1.000 έως και 100.000 δολάρια για κάθε ανάρτησή τους.
Και αυτό είναι μόνο η παροχή σε μετρητά, καθώς παίρνουν επίσης δωρεάν προϊόντα, ταξίδια, γεύματα και πάρα πολλά ακόμα. Είναι, λοιπόν, εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί κάποιος μπορεί να θέλει να φανείς πολύ επιδραστικός στα social media.
Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους με τους οποίους «φουσκώνει» κάποιος το λογαριασμό του με ακολούθους, είναι να αγοράσει ψεύτικους λογαριασμούς, που στην πραγματικότητα τους «τρέχουν» προγράμματα ενώ προσποιούνται ότι είναι άνθρωποι.
Ο Ράτκλιφ προκειμένου να δείξει πώς γίνονται όλα αυτά, αποφάσισε να δημιουργήσει ένα λογαριασμό στο Instagram και να γίνει ο ίδιος «influencer» από το πουθενά.
Ξοδεύοντας περίπου 40 δολάρια για κάθε ψεύτικους 30.000 ακολούθους που αγόραζε, έφτασε πολύ σύντομα τους 104.000 ακολούθους και τα ανάλογα likes και σχόλια, στο λογαριασμό @genttravel.
Μετά πλησίασε ο ίδιος διάφορες εταιρείες μάρκετινγκ, αναζητώντας σπόνσορες. Κανείς δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να τσεκάρει αν οι ακόλουθοί του ήταν πραγματικοί. Το μόνο που κοιτούσαν ήταν τα νούμερα.
Αφού ολοκλήρωσε το πείραμά του, ο φωτογράφος τα έβαλε όλα αυτά σε ένα βιβλίο, με τον μακροσκελή αλλά πολύ διαφωτιστικό τίτλο: «Υπό την επήρεια – Πώς να εξαπατήσεις και να γίνεις πλούσιος στο Instagram: Η απάτη των influencers, οι σέλφις, το άγχος, το Εγώ και η συμπεριφορά της μαζικής παραίσθησης» («Under the Influence – How to Fake Your Way Into Getting Rich on Instagram: Influencer fraud, Selfies, Anxiety, Ego, and Mass Delusional Behavior»).
«Βλέπω πολύ κόσμο να υποφέρει κάθε μέρα λόγω των social media και γι αυτό αποφάσισα να γράψω αυτό το βιβλίο», λέει ο φωτογράφος.
«Θα ήθελα να ανοίξει τα μάτια του κόσμου και να τον κάνει πιο προσεκτικό στις καθημερινές του δραστηριότητες. Τα social media, αν δεν τα χρησιμοποιείς σωστά μπορούν να προκαλέσουν πολλή ανώφελη δυστυχία», συμπληρώνει.
«Βλέπουμε όλους αυτούς τους τσαρλατάνους κάθε μέρα να προσποιούνται ότι είναι δημοφιλείς και να ζουν μια τέλεια ζωή για την οποία πληρώνουν -κακώς- οι εταιρείες και όλοι οι υπόλοιποι νομίζουμε ότι είμαστε αποτυχημένοι. Όλο αυτό, όμως, βασίζεται σε ένα ψέμα, συνεπώς δεν χρειάζεται να υποφέρεις συγκρίνοντας τον εαυτό σου με έναν απατεώνα», καταλήγει ο Ράτκλιφ.
[cnn]