Tα κορίτσια και οι ψηφιακές τεχνολογίες

Advertisement

Διαδικτυακό στρογγυλό τραπέζι εμπειρογνωμόνων του έργου Erasmus+ SparkDigiGirls στο οποίο συμμετέχει η ερευνητική ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου

Mε μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το διαδικτυακό στρογγυλό τραπέζι εμπειρογνωμόνων του έργου Erasmus+ SparkDigiGirls στο οποίο συμμετέχει η ερευνητική ομάδα DAISSy του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου τη Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2021 με θέμα «Τρόποι ενδυνάμωσης των κοριτσιών για την αύξηση του ενδιαφέροντος τους για τις ψηφιακές τεχνολογίες».

Το έργο «Empower Girls’ Creativity ThroughUse of Digital Technologies – SparkDigiGirls» το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+Key Αction2 – Cooperation for innovation and the exchange of goodpractices στοχεύει στην ενδυνάμωση της δημιουργικότητας των κοριτσιών ηλικίας 15+ ετών μέσω της χρήσης ψηφιακών τεχνολογιώνόπως AR, VR, AI, IoT. Συμμετέχουν, επίσης, οι φορείς  Asociacija “Viesiejiinternetoprieigostaskai”(Rural Internet Access Points) και InformaciniuTechnologijuInstituta (Λιθουανία), Instituto Politecnico de Tomar (Πορτογαλία) και Simbioza Genesis Social Entreprise (Σλοβενία).

Στο στρογγυλό τραπέζι συζητήθηκαν οι βασικοί παράγοντες που εμποδίζουν τα νεαρά κορίτσια να εξερευνήσουν επαγγελματικές σταδιοδρομίες στην επιστήμη των υπολογιστών και την τεχνολογία καθώς και τρόποι και προοπτικές αντιμετώπισης του προβλήματος.

Advertisement

Τη συζήτηση που συντόνισε  ο διευθυντής της larissanet Χρ. Μπεχλιβάνος,  άνοιξε ο Αχιλλέας Καμέας, Καθηγητής του ΕΑΠ, Διευθυντής της ερευνητικής ομάδας DAISSy και Επιστημονικός Υπεύθυνος του έργου.

Τα βασικά ερωτήματα της συζήτησης ήταν τα εξής:

  • Ποιοι είναι οι ανασταλτικοί παράγοντες που επηρεάζουν τη χαμηλή συμμετοχή και το ενδιαφέρον των κοριτσιών/γυναικών για τις ψηφιακές τεχνολογίες; Τι άλλαξε τα τελευταία χρόνια;
  • Ποιες είναι μερικές από τις πιο αποτελεσματικές προσεγγίσεις/ τρόποι  αύξησης του ενδιαφέροντος των κοριτσιών και των γυναικών για τις τεχνολογίες; Ποιοι οι στόχοι και προτεραιότητες; Ποιοι/ες, ειδικότερα, έχουν την  ευθύνη; Πώς πρέπει να συνεργαστούμε για τη βελτίωση της κατάστασης;
  • Υπάρχουν συγκεκριμένα δείγματα έργων, πρωτοβουλιών, μαθησιακών προγραμμάτων που συνέβαλαν στην αύξηση του ενδιαφέροντος των κοριτσιών και των γυναικών για τις τεχνολογίες; Ποια είναι αυτά; Πως θα μπορούσαμε να τα διδαχτούμε από αυτά  ώστε να προκειμένου να αυξηθεί το ενδιαφέρον των κοριτσιών για τις ψηφιακές τεχνολογίες;

 Σε αυτά τοποθετήθηκαν με κυκλική σειρά οι εμπειρογνώμονες (παρατίθενται αλφαβητικά): 

Advertisement
  • Δημήτρης Δεληγιάννης, Πρόεδρος Δημ. Συμβουλίου Δήμου Λαρισαίων, Μέλος Σ.Ε.Π. ΕΑΠ
  • Ελένη Γεωργακάκου, Ερευνήτρια & Υπεύθυνη Διαχείρισης έργων / Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών-EKKE & DAISSy ΕΑΠ
  • Γιάννης Κατσής, Ιδρυτής WonderWay, Ψηφιακό Μάρκετινγκ και Δημιουργικός Τομέας
  • Βασιλική Κρομμύδα, ΕρευνήτριαΑναλύτρια τής Αγοράς Εργασίας – Αναλυτική Κοινσεπ, Συνεργάτης Μηχανισμού Διάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας
  • Δημήτρης Λιόβας, Υπεύθυνος Πληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, Αντιπρόεδρος Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (ΕΕΠΕΚ)
  • Χρύσα Πάτσα, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Μηχανικός Η/Υ, Ιδιοκτήτρια και Γενική διευθύντρια της ΙΤΒΙΖ Digital Agency, Επιτροπή Γυναικών Επιχειρηματιών  Επιμελητηρίου Λάρισας
  • Παναγιώτης Φιτσιλής, Καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Τμήμα . Διοίκησης Επιχειρήσεων
  • Άννα Χρονάκη, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη Μαθηματική Εκπαίδευση και Ανοιχτές Τεχνολογίες Μάθησης.

Οι συμμετέχοντες/ουσες στη συζήτηση εξέφρασαν τη διαχρονικότητα της διάκρισης που υφίστανται οι γυναίκες στη βάση του φύλου και διαπίστωσαν ότι σημαντικοί παράγοντες είναι ο ταυτόχρονος διπλός ρόλος των γυναικών (σπίτι και εργασία), τα υφιστάμενα κοινωνικά στερεότυπα, αλλά και τα μηνύματα που λαμβάνουν τα νεαρά κορίτσια (στο σπίτι, στο σχολείο και στην κοινωνία) αναφορικά με τις δυνατότητες σταδιοδρομίας. Τονίστηκε ότι τα επαγγέλματα που σχετίζονται με τις ψηφιακές τεχνολογίες παρέχουν ευέλικτες μορφές εργασίας και δημιουργικότητα, συνεπώς δεν υφίστανται εγγενείς παράγοντες που αποτρέπουν τη συμμετοχή των γυναικών. Συνεπώς, απαιτείται, μεταξύ άλλων, ενθάρρυνση των γυναικών και εξάλειψη της ανδροκεντρικής οπτικής αναφορικά με τον τρόπο περιγραφής των επαγγελμάτων, των καθηκόντων, ακόμη και των ίδιων των αλγορίθμων.

Οι πληροφορίες και τα συμπεράσματα του στρογγυλού τραπεζιού θα χρησιμοποιηθούν για την κατάλληλη διαμόρφωση των δραστηριοτήτων του έργου όπως  το πρόγραμμα σπουδών  και η διαδικτυακή κατάρτιση των κοριτσιών και των μεντόρων/-ισσων ώστε να συμβάλλουν στα αναμενόμενα αποτελέσματα του έργου που είναι πολυδιάστατα όχι μόνο για τους συμμετέχοντες οργανισμούς,  τα κορίτσια ηλικίας 15 ετών  και άνω και  τους νέους και τις νέες  μέντορες και μεντόρισσες αλλά και  το εκπαιδευτικό προσωπικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τους φορείς της (Γυμνάσια και Λύκεια, ΠΕΚΕΣ, φορείς χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής κ.λπ.).

Advertisements

Δείτε και αυτά:

Advertisement