Η οδήγηση ενός αυτοκινήτου απαιτεί από τον οδηγό να έχει συνεχή πρόσβαση σε ορισμένες βασικές πληροφορίες. Δηλαδή να έχει ανά πάσα στιγμή ένα είδος κέντρου διοίκησης στο αυτοκίνητο, με πληροφορίες και λειτουργίες που θα διευκολύνουν την οδήγηση.
Δεν θα ήταν μόνο δύσκολο, αλλά και επικίνδυνο να χειριστεί ο οδηγός ένα αυτοκίνητο χωρίς ταμπλό. Αυτό εκτελεί πολλές σημαντικές λειτουργίες, οι οποίες συχνά παρέχουν στους οδηγούς ανεκτίμητη βοήθεια. Μπορεί για παράδειγμα να ρυθμιστεί η θερμοκρασία της καμπίνας, να λειτουργήσουν μεμονωμένα τα φώτα, να μπορεί να παρακολουθήσει ο οδηγός την απόδοση και την λειτουργία του αυτοκινήτου, αλλά και να έχει τη δυνατότητα να ψυχαγωγηθεί. Πίσω από αυτό υπάρχουν θέσεις για τους αερόσακους τόσο για τον οδηγό όσο και για τον συνοδηγό.
Ένα πιλοτήριο αυτοκινήτου δεν περιορίζεται μόνο σε κουμπιά και διακόπτες. Υπάρχουν επίσης πολλά λειτουργικά στοιχεία τα οποία, αν και όχι απαραίτητα, αυξάνουν σημαντικά την άνεση κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Αυτά τα εξαρτήματα περιλαμβάνουν ραδιόφωνο, πλοήγηση ή υποδοχές για να συνδεθούν πολλές διαφορετικές συσκευές, ενώ υπάρχουν επιπλέον αποθηκευτικοί χώροι και αεραγωγοί.
Βασική λειτουργία του ταμπλό είναι να προσφέρει σημαντικές λειτουργίες χωρίς να υπάρχει απόσπαση προσοχής από οδηγό. Μπορεί να χωριστεί σε δύο μέρη. Το πρώτο βρίσκεται ακριβώς πίσω από το τιμόνι και το δεύτερο λίγο πιο δεξιά. Πίσω από το τιμόνι συνήθως υπάρχουν ταχύμετρο και στροφόμετρο, μετρητής θερμοκρασίας ψυκτικού και λαδιού κινητήρα, μετρητής στάθμης καυσίμου και βασικές λειτουργίες που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια, την κατανάλωση καυσίμου και την οδηγική κατάσταση του αυτοκινήτου. Σε αυτό υπάρχουν οι λυχνίες για τα φώτα ταμπλό, καθώς και αυτές που προειδοποιούν για βλάβες εξαρτημάτων ή να υποδεικνύουν προβλήματα που εμποδίζουν την περαιτέρω οδήγηση.
Το τμήμα δεξιότερα του τιμονιού αποτελεί μέρος του πιλοτηρίου που περιλαμβάνει επίσης διάφορα χειριστήρια και διακόπτες. Υπάρχει μια οθόνη αφής όπου ρυθμίζονται λειτουργίες όπως το ραδιόφωνο, σύστημα πλοήγησης και συστήματα Infotainment, ενώ υπάρχει ο κλιματισμός, σημαντικές παροχές για ηλεκτρικού ρεύματος, αποθηκευτικοί χώροι και το ντουλαπάκι του συνοδηγού.
Κάθε οδηγός πρέπει να γνωρίζει τι σημαίνουν οι διάφορες ενδείξεις του ταμπλό. Τα φώτα ταμπλό είναι μια εξαιρετικά χρήσιμη πηγή πληροφοριών για το τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο αυτοκίνητο. Σε περίπτωση πιθανών δυσλειτουργιών, επιτρέπουν την άμεση αντίδραση καθώς και υποδεικνύουν χαμηλά επίπεδα διαφόρων λειτουργικών υγρών.
Τα σύμβολα του ταμπλό μπορούν να χωριστούν σε τρεις βασικές ομάδες. Οι ενδεικτικές λυχνίες (πράσινες, μπλε ή λευκές) υποδεικνύουν τις διαθέσιμες ή ενεργοποιημένες λειτουργίες του οχήματος (π.χ. μεσαία και μεγάλη σκάλα, cruise control, φλας), τα προειδοποιητικά φώτα (πορτοκαλί ή κίτρινο) υποδεικνύουν προβλήματα που επιτρέπουν να συνεχίσει την πορεία του ο οδηγός, αλλά σύντομα θα πρέπει να κοιτάξει το πρόβλημα και τα φώτα έκτακτης ανάγκης (κόκκινα) που ανάβουν όταν υπάρχει προβλήματα και η αντίδραση του οδηγού πρέπει να είναι άμεση (π.χ. αδύναμη μπαταρία, έλλειψη υγρών φρένων ή χαμηλή στάθμη λαδιού κινητήρα).
Τέλος, ένα ταμπλό έχει πολλές λειτουργίες σε ένα αυτοκίνητο και δεν είναι μόνο ένα στοιχείο που επηρεάζει την άνεση κατά τη διάρκεια της οδήγησης, αλλά διασφαλίζει επίσης και την ασφάλεια των επιβατών. Γι’ αυτό αξίζει να διατηρείτε το ταμπλό καθαρό, ώστε όλες οι πληροφορίες που εμφανίζονται να είναι ευανάγνωστες και τα συστήματα του αυτοκινήτου να λειτουργούν χωρίς προβλήματα. Μεταξύ των σκευασμάτων που διατίθενται στην αγορά, υπάρχουν αερολύματα ή παράγοντες υπό πίεση που χορηγούνται με τη μορφή ψεκαστήρα. Κάποια από αυτά παρασκευάζονται με βάση συστατικά αδιάλυτα στο νερό και άλλα με βάση γαλάκτωμα σιλικόνης. Τα προϊόντα αυτά μπορούν επίσης να χωριστούν ανάλογα με τις ιδιότητές τους σε γυαλιστερό, σατέν γυαλιστερό ή ματ.
AMΠΕ