Πρόσθετα μέτρα ανακοίνωσε η κυβέρνηση καθώς όπως τόνισε κατά τις χθεσινές του δηλώσεις ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας «παρά τις μέχρι σήμερα παρεμβάσεις της Κυβέρνησης, παρεμβάσεις πιο γενναίες – σε μέγεθος – από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, απαιτούνται πρόσθετες ενισχύσεις».
Βέβαια τα μέτρα έχουν αποκλειστική στόχευση την αγορά καυσίμων, κι εμμέσως, μόνο, την συγκράτηση του κόστους παραγωγής κυρίως στο μέτωπο των χερσαίων μεταφορών και των αγροτών. Αξιοποιείται, δε, ως βασικό το “εργαλείο” των επιδοτήσεων κι όχι αυτό των μειώσεων εμμέσων φόρων καθώς το τελευταίο, με βάση όσα ανέφερε το οικονομικό επιτελείο, θα οδηγούσε σε “άτυπη επιδότηση” εχόντων και κατεχόντων ή και των τουριστών.
Κόφτες
Ουσιαστικά, τα μέτρα δεν είναι οριζόντια, έχουν “κόφτες” που περιορίζουν την περίμετρο προστασίας, καθώς βέβαια, παρά την καλή πορεία των εσόδων, το οικονομικό επιτελείο δεν θέλει να δώσει τόνο “χαλάρωσης” με οριζόντια μέτρα αλλά και δράσεις ευρείας στήριξης της παραγωγής. Υπολογίζεται ότι από τα 3,5 εκατ. ιδιοκτήτες ΙΧ επιβατικών, δικαιούχοι θα είναι τα 3,1 εκατ., εκ των οποίων, τελικά, με βάση την εμπειρία από τον προηγούμενο κύκλο, θα καταφέρουν να συμπληρώσουν τα κριτήρια και να το λάβουν 2,7 εκατ. ιδιοκτήτες.
Κόστος και «κουμπαράδες»
Το συνολικό κόστος των νέων παρεμβάσεων, διαμορφώνεται στα 375 εκατ. ευρώ με βάση όσα ανέφερε νωρίτερα το Υπ. Οικονομικών. Πάντως, με βάση τα πρόσφατα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, η αύξηση των φορολογικών εσόδων ανήλθε στο 1,16 δισ. ευρώ για τον Μάιο και 2,9 δισ. ευρώ για το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου, πολλαπλάσια δηλαδή από το ποσό που δίνεται σε αυτή τη φάση. Βέβαια και ο τουρισμός, όπως που σημείωσε χθες το οικονομικό επιτελείο πάει καλύτερα του αναμενομένου, δίνει ευχέρεια δράσης.
Με βάση, χαρακτηριστικά, τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα «οι πόροι για τη χρηματοδότησή τους προέρχονται από την καλύτερη εκτέλεση του προϋπολογισμού, τον προηγούμενο μήνα.»
Όπως ανέφερε «η συνολικά καλύτερη πορεία των δημόσιων οικονομικών της χώρας, έχει χρηματοδοτήσει τις μέχρι σήμερα παρεμβάσεις για τον περιορισμό των δυσμενών συνεπειών της ακρίβειας στο «πορτοφόλι» του πολίτη. Πλέον, συνολικά μέτρα ύψους 8,5 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2022, στηρίζουν ή/και ενισχύουν το διαθέσιμο εισόδημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων» σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών θέλοντας να αποσείσει την κριτική περί ελλιπούς στήριξης της οικονομίας στο φόντο της ενεργειακής και Ουκρανικής κρίσης.
Βέβαια ο αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης κατά την εξειδίκευση των μέτρων έσπευσε να ξεκαθαρίσει ότι στόχος των παρεμβάσεων είναι οι πιο ευάλωτοι, κάτι που φαίνεται κι από τη δομή των μέτρων.
“Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιορίζουμε με ορθολογικά κριτήρια και όσο γίνεται πιο δίκαια την επίπτωση που έχουν στα νοικοκυριά οι αυξήσεις αυτές, και προπαντός στα ευάλωτα νοικοκυριά και στη μεσαία τάξη” ανέφερε χθες ο κ. Σκυλακάκης.
Οι «παγίδες»
Όμως, πέρα από όσους δεν έχουν λαμβάνειν, και όσοι δικαιούνται τα χρήματα των επιδοτήσεων θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και να ξέρουν βασικά σημεία της παλέτας των μέτρων, είτε για να διασφαλίσουν το μέγιστο των επιδοτήσεων, είτε για να μη μείνουν “εκτός νυμφώνος”.
Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:
- Επιλέξιμα είναι φυσικά πρόσωπα (συμπεριλαμβανομένων ελευθέρων επαγγελματιών), φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος, με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2021 έως 30.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 3.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος του νοικοκυριού (σύζυγος/μέλος συμφώνου συμβίωσης και εξαρτώμενα τέκνα) και έως 45.000 ευρώ. Βέβαια και πάλι χιλιάδες είναι τα νοικοκυριά που μένουν εκτός της ενίσχυσης.
- Η επιδότηση θα δοθεί με τη μορφή ηλεκτρονικής κάρτας, η οποία μπορεί να χρησιμοποιείται στα πρατήρια βενζίνης, ενώ για τους συμπολίτες μας που δεν έχουν δυνατότητα χρήσης smartphone, το ποσό δύναται να κατατεθεί σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής τους.
- Για να δοθεί η ενίσχυση, το φυσικό πρόσωπο θα δηλώνει σε σχετική πλατφόρμα στο gov.gr το όχημα για το οποίο λαμβάνει την ενίσχυση και επί του οποίου πρέπει να έχει, όμως, κάποιο ποσοστό συνιδιοκτησίας ή συμβόλαιο μακροχρόνιας μίσθωσης. Βασική προϋπόθεση είναι το οικογενειακό εισόδημα όπως αποτυπώνεται στη δήλωση για το φορολογικό έτος 2021.Οπότε για να κάνει κάποιος αίτηση για να λάβει την επιδότηση θα πρέπει νωρίτερα να έχει υποβάλλει φορολογική δήλωση.
- Κάθε όχημα μπορεί να δηλωθεί από ένα μόνο φυσικό πρόσωπο και κάθε φυσικό πρόσωπο μπορεί να δηλώνει μόνο ένα όχημα. Απαραίτητη προϋπόθεση το όχημα να είναι σε κυκλοφορία, να είναι ασφαλισμένο και να μην οφείλονται τέλη κυκλοφορίας.
- Για τους δικαιούχους που επιλέγουν τη χρήση ψηφιακής χρεωστικής κάρτας, το ποσό της οικονομικής ενίσχυσης προσαυξάνεται κατά 15 ευρώ (έναντι 5 ευρώ που ίσχυε με την προηγούμενη επιδότηση).
- Η επιδότηση για αυτοκίνητο σε ηπειρωτική περιοχή, λαμβάνοντας υπόψη επιπλέον ενίσχυση 15 ευρώ για όσους χρησιμοποιήσουν κάρτα, ανέρχεται σε 80 ευρώ για το τρίμηνο (65 ευρώ χωρίς κάρτα, έναντι 40 που ίσχυε στην προηγούμενη επιδότηση χωρίς κάρτα και 45 ευρώ που ίσχυε με κάρτα).
- Για τους πολίτες που έχουν κύρια κατοικία σε νησιωτική περιοχή, η επιδότηση για τους τρεις μήνες, λαμβάνοντας υπόψη επιπλέον ενίσχυση 15 ευρώ για όσους χρησιμοποιήσουν κάρτα, ανέρχεται σε 100 ευρώ (85 ευρώ χωρίς κάρτα, έναντι 50 ευρώ που ίσχυε στην προηγούμενη επιδότηση χωρίς κάρτα και 55 ευρώ που ίσχυε με κάρτα). Δηλαδή, για να επωφεληθεί ένας οδηγός το μέτρο στο μέγιστο βαθμό του θα πρέπει να επιλέξει την άυλη κάρτα ( τεχνολογία NFC στο κινητό) καθώς κερδίζει μέχρι και 33% περισσότερο επίδομα. Διαφορετικά η επιλογή για κατάθεση των χρημάτων σε τραπεζικό λογαριασμό της επιλογής του δικαιούχου «κουρεύει» κατά 15 ευρώ το ούτως άλλος μικρό ποσό της επιδότησης που κυμαίνεται από 45 έως 100 ευρώ.
- Για ιδιοκτήτες μοτοσυκλετών, η επιδότηση, λαμβάνοντας υπόψη επιπλέον ενίσχυση 15 ευρώ για όσους χρησιμοποιήσουν κάρτα, ανέρχεται σε 60 ευρώ (45 ευρώ χωρίς κάρτα, έναντι 30 πριν χωρίς κάρτα και 35 ευρώ με κάρτα) σε ηπειρωτική και 70 ευρώ (55 ευρώ χωρίς κάρτα, έναντι 35 πριν χωρίς κάρτα και 40 ευρώ με κάρτα) σε νησιωτική περιοχή.
- Συνεπώς, η επιδότηση καυσίμου ανέρχεται σε 44 λεπτά το λίτρο σε ηπειρωτική περιοχή (80 ευρώ για 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο) και 56 λεπτά το λίτρο σε νησιωτική περιοχή (100 ευρώ για 180 λίτρα καυσίμου το τρίμηνο). Εφόσον, δηλαδή, πρόκεται για ένα αυτοκίνητο που καίει 5 λίτρα/100 χλμ, η επιδότηση “κουρεύει” την τιμή της βενζίνης για 3.600 χλμ.
- Για την επιστροφή του ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες θα πρέπει να αναφερθεί ότι οι τελευταίοι θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση σε σχετική πλατφόρμα που θα αναπτυχθεί για αυτόν τον σκοπό, δηλώνοντας την αξία του πετρελαίου κίνησης που αγόρασαν κατά το 1ο εξάμηνο του 2022. Κατόπιν, το καταβλητέο ποσό θα υπολογίζεται με βάση την αξία των ανωτέρω αγορών και με ανώτατο όριο συντελεστή ανά στρέμμα για κάθε καλλιέργεια ή εκτροφή, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί στη δήλωση ΟΣΔΕ του 2021. Ωστόσο, απαραίτητη προϋπόθεση για τη λήψη της ενίσχυσης είναι να έχει υποβληθεί δήλωση ΟΣΔΕ και για το έτος 2022.
Υπενθυμίζεται, επίσης, ότι η μείωση λόγω της επιδότησης στην τιμή της βενζίνης αφορά συγκεκριμένη ποσότητα καυσίμου, που ειδικά για όσους έχουν ανάγκες μετακίνησης αντιστοιχεί στην κίνηση μιας εβδομάδας μόνο.
Ιδιαίτερη προσοχή
Αξίζει πάντως να αναδειχθεί ότι όσοι δεν κάνουν εμπρόθεσμα φορολογική δήλωση, χάνουν το επίδομα. ενώ όσοι δεν έχουν κινητό με NFC δε μπορούν να κάνουν χρήση του bonus των 15 ευρώ και πρέπει να βρουν κάποιο πρόσωπο εμπιστοσύνης για να κάνουν χρήση της εφαρμογής στο κινητό του, εφόσον διαθέτει τη σχετική δυνατότητα
Επιπλέον, πελάτες με ΙΒΑΝ τραπεζών εξωτερικού (ή και ορισμένων ίσως μη συστημικών τραπεζών) που λειτουργούν στην Ελλάδα, δεν μπορούν να εισπράξουν το επίδομα, γιατί η τράπεζα δεν έχει υπογράψει τη σχετική σύμβαση με το Δημόσιο, για να εισπράττει και να αποδίδει τα χρήματα στους πελάτες. Η λύση σε αυτήν την περίπτωση είναι να σπεύσουν οι δικαιούχοι να ανοίξουν αλλού λογαριασμό, ή να μπουν έστω και σαν πρόσθετα μέλη σε ήδη υπάρχοντες λογαριασμούς συγγενών και φίλων που θα τους εξυπηρετήσουν.