Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες των Ενόπλων Δυνάμεων και της Πολιτικής Προστασίας στην περιοχή της Καβάλας όπου το βράδυ του περασμένου Σαββάτου (16.07) συνετρίβη το μοιραίο αεροσκάφος Antonov 12 με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 8 επιβαίνοντες του. Οι εργασίες για την «αποψίλωση» του χώρου, όπου συνετρίβη το αεροσκάφος, συνεχίστηκαν με αμείωτο ρυθμό και στη διάρκεια της χθεσινής νύχτας, ώστε η περιοχή να απολυμανθεί όσο το δυνατόν συντομότερα, αλλά και να καταστεί προσβάσιμη για τους κατοίκους, οι οποίοι δηλώνουν ακόμη και τώρα ανάστατοι από τη συντριβή του αεροσκάφους. Πρώτο μέλημα των αρχών ήταν να ανοίξει ο Στρατός ασφαλή διάδρομο, με την εξέταση του περιβάλλοντος από επικίνδυνες ουσίες, προκειμένου πυροσβέστες και πυροτεχνουργοί να αρχίσουν την έρευνα στο σημείο της συντριβής.
Απαντήσεις στα ερωτήματα της τραγωδίας αναμένεται να δώσουν τα δείγματα από το έδαφος, τη χλωρίδα και το αρδευτικό νερό που έχουν σταλεί στο χημείο του κράτους. Ένα από τα μεγαλύτερα αναπάντητα ερωτήματα είναι το γιατί το Antonov δεν προσγειώθηκε στη Λήμνο, που ήταν πιο κοντά στο σημείο όταν ανέφερε τη φωτιά στον κινητήρα και επιχείρησε στροφή για να γυρίσει στη Σερβία, με αποτέλεσμα να συντριβεί στην Καβάλα.
Το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς του στρατού προσπαθεί να απομακρύνει από την περιοχή τους όλμους που έφερε το μοιραίο Antonov. Το ευτυχές είναι πως, μέχρι στιγμής, δεν έχουν εντοπιστεί επικίνδυνες ουσίες.
Όταν ολοκληρωθεί η έρευνα, τα πυρομαχικά είτε θα απομακρυνθούν είτε θα εξουδετερωθούν επί τόπου. Γι’ αυτό και έχει κριθεί αναγκαίο, μέχρι νεοτέρας, να παραμείνει σε ισχύ η απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών στις αγροτικές περιοχές των Αντιφιλίππων και Παλαιοχωρίου.
Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής, Γιάννης Αρτοποιός: «σύμφωνα με τις μετρήσεις στον χώρο του ατυχήματος δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνες ουσίες. Αυτή την στιγμή συμμετέχει ειδικευμένο προσωπικό του ελληνικού στρατού και 30 πυροσβέστες για δημιουργία οδών ασφαλούς διέλευσης».
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η πρώτη σορός που εντόπισε το μη επανδρωμένο αεροσκάφος – drone – ήταν άθικτή, καθώς εκτιμάται πως κατά την διάρκεια της πρόσκρουσης εκτοξεύτηκε και πετάχτηκε μακριά.
Κάθε σορός ή μέλη αυτών που εντοπίζονται και απομακρύνονται μεταφέρονται σε ειδικό χώρο απολύμανσης.
«Θα παραληφθούν οι σοροί ώστε να μεταφερθούν στην Κομοτηνή για ιατροδικαστική εξέταση η οποία θα γίνει άμεσα, από ένα γραφείο τελετών που υπάρχει σύμβαση με την κυβέρνηση της Ουκρανίας» ανέφερε ο Δήμαρχος Παγγαίου, Φίλιππος Αναστασιάδης.
Τα μοιραία λεπτά πριν την πτώση και οι τελευταίες κινήσεις του πιλότου για να το σώσει
Να επιστρέψει στη Σερβία, στο αεροδρόμιο από το οποίο είχε αναχωρήσει και όχι να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης Καβάλας φαίνεται ότι ήταν η πρώτη επιλογή του πιλότου του μοιραίου Antonov 12, το οποίο κατέπεσε φλεγόμενο το βράδυ του Σαββάτου μεταφέροντας 11.5 τόνους πυρομαχικά από την Σερβία με τελικό προορισμό το Μπαγκλαντές.
Αυτό προκύπτει από την ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία αποκαλύπτει ότι ο κυβερνήτης του ουκρανικού αεροσκάφους περίπου είκοσι λεπτά μετά την είσοδό του στον ελληνικό εναέριο χώρο, στις 22:37, ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για τον τελικό του προορισμό, αλλά θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.
Η απόφαση αυτή εικάζεται ότι μπορεί να οφείλεται στην επικινδυνότητα του φορτίου και στην ενδεχόμενη προσπάθεια του πιλότου να αποφύγει την προσγείωση του αεροσκάφους σε μία τρίτη χώρα, κάτι το οποίο θα ενεργοποιούσε και την εφαρμογή αυστηρού πρωτοκόλλου και εντατικών ελέγχων.
Ωστόσο στη συνέχεια, πιθανώς διότι η βλάβη επεκτάθηκε κάνοντας αδύνατη την επιστροφή, ο πιλότος στις 22.45 ενημερώνει στη συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας ότι τελικά κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Δύο λεπτά μετά το σήμα του χάθηκε εντελώς από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΥΠΑ
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ενημερώνει σχετικά με την πτώση του αεροσκάφους Antonov 12 στην περιοχή της Καβάλας το Σάββατο 16 Ιουλίου 2022.
Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν), την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).
Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.
Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).