Ο πλανήτης στρέφεται σε βρώμικα καύσιμα για να βγάλει το χειμώνα

Advertisement

Με τις τιμές του φυσικού αερίου να μην δείχνουν σημάδια μείωσης και την προμήθειά του να γίνονται όλο και πιο δύσκολη, οι φθηνότερες και πιο βρώμικες εναλλακτικές φαίνονται όλο και πιο δελεαστικές για τους διψασμένους για ενέργεια αγοραστές.

Οι τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία είναι τώρα περίπου 50 δολάρια ανά εκατομμύριο βρετανικές θερμικές μονάδες. Σε ισοδύναμη βάση ενέργειας, το φυσικό αέριο κοστίζει διπλάσια από το ντίζελ, με το μαζούτ με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο και τον άνθρακα να είναι ακόμη φθηνότερα, σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global Commodity Insights.

Στην Ευρώπη, η κατάσταση είναι παρόμοια, με το φυσικό αέριο περίπου στα 60 δολάρια, τιμή τουλάχιστον τριπλάσια αυτής του HSFO και του προπανίου, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων ενέργειας FGE.

Το φυσικό αέριο έχει γίνει το πιο «καυτό» εμπόρευμα μετά το ξέσπασμα του πολέμου και η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί καθώς πλησιάζουμε το χειμώνα. Ταυτόχρονα, η άνοδος των τιμών καθιστά το φυσικό αέριο απρόσιτο για κάποιες χώρες, σημειώνει το Bloomberg. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι αγοραστές, τόσο οι πλούσιοι, όσο και οι φτωχοί να κοιτάζουν όλο και περισσότερο τις εναλλακτικές λύσεις.

Advertisement

«Με την ανησυχία ότι οι προμήθειες θα μπορούσαν να είναι πολύ περιορισμένες αυτόν τον χειμώνα, διάφορες κυβερνήσεις ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι θα επιτρέψουν περισσότερη καύση πετρελαίου και άνθρακα στους σταθμούς παραγωγής ενέργειας», σημείωσε ο Steve Sawyer της συμβουλευτικής FGE. «Εάν η ευελιξία για καύση καυσίμων εκτός του φυσικού αερίου είναι εφικτή, τότε υποψιαζόμαστε ότι χρησιμοποιείται ήδη», είπε.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας άλλαξε την Πέμπτη τις προβλέψεις του και μιλά για αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου κατά 380.000 βαρέλια ημερησίως στα 2,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, εκτιμώντας ότι η βιομηχανία και οι ηλεκτροπαραγωγοί θα κινηθούν προς το πετρέλαιο. Η επιπλέον ζήτηση που οδήγησε στην αναθεώρηση είναι «συντριπτικά συγκεντρωμένη» στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη, ανέφερε ο Οργανισμός.

Η άποψη αυτή επιβεβαιώνεται από τον Damien Courvalin, επικεφαλής του ενεργειακού τομέα στη Goldman Sachs, ο οποίος αναμένει ότι η στροφή από αέριο σε πετρέλαιο θα αντιπροσωπεύει 1,5 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα πρόσθετης ζήτησης αυτόν τον χειμώνα, σε σύγκριση με ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα πέρυσι.

Advertisement

Στην Ασία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές είναι μεταξύ των χωρών με μεγάλες εγκαταστάσεις που μπορούν να αλλάξουν μεταξύ φυσικού αερίου και μαζούτ για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η στροφή από το φυσικό αέριο αποτελεί οπισθοδρόμηση στην παγκόσμια προσπάθεια για καθαρότερη ενέργεια. Πολλές χώρες στράφηκαν στο φυσικό αέριο ως μέρος των προσπαθειών απανθρακοποίησης, καθώς είναι το καθαρότερο ορυκτό καύσιμο. Οι πιο βρώμικες εναλλακτικές λύσεις, όπως ο άνθρακας θα δυσκολέψουν τα έθνη να επιτύχουν τους κλιματικούς στόχους τους.

Η Κομισιόν θα συνεχίσει να επιτρέπει την αυξημένη παραγωγή ενέργειας από άνθρακα φέτος και το επόμενο έτος, αντιστρέφοντας προσωρινά τη μακροπρόθεσμη στρατηγική για μείωση της κατανάλωσης άνθρακα στην Ευρώπη, ανέφεραν οι αναλυτές της Fitch Solutions σε σημείωμα της 8ης Αυγούστου. Και οι υψηλότερες τιμές LNG θα ενθαρρύνουν τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως να στραφούν από το φυσικό αέριο στον άνθρακα, όπου είναι δυνατόν.

Advertisement

Υπάρχουν, όμως, όρια στην αλλαγή καυσίμου. Η έλλειψη δυναμικότητας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από πετρέλαιο είναι ένα ζήτημα, καθώς μπορεί να είναι δύσκολο να επαναλειτουργήσουν ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες πετρελαίου ή άνθρακα.

«Η επανεκκίνηση τέτοιων εγκαταστάσεων θα εξαρτηθεί από το πόσο καλά έκλεισαν και στη συνέχεια συντηρήθηκαν», τόνισε ο Sawyer της FGE. «Μην περιμένετε τέτοια εργοστάσια να λειτουργήσουν σε μια νύχτα».

Το μεγαλύτερο μέρος των εργοστασίων παραγωγής ενέργειας από πετρέλαιο στην Ιαπωνία είναι επί του παρόντος σε αδράνεια. Τα εργοστάσια είναι παλιά και ακριβά στην επανεκκίνηση, θα λειτουργήσουν μόνο για μικρό χρονικό διάστημα και θα αντιμετωπίσουν περιβαλλοντικές και πολιτικές αντιδράσεις, σύμφωνα με τον van der Velden.

Ωστόσο, τα κίνητρα για αλλαγή καυσίμου είναι δύσκολο να αγνοηθούν και η FGE αναμένει από περισσότερες χώρες να πιέσουν για επανεκκίνηση των εργοστασίων που λειτουργούν με πετρέλαιο. «Η διαδικασία θα πρέπει να ξεκινήσει τώρα εάν θέλουν να είναι έτοιμοι για την κάλυψη της χειμερινής ζήτησης», είπε ο Sawyer.

Advertisements

Δείτε και αυτά:

Advertisement