Μπανάνα κολλημένη σε τοίχο διεκδικείται από δύο καλλιτέχνες

Advertisement

«Απόλυτη τρέλα» από κάθε άποψη χαρακτηρίζει ο Guardian δικαστική διαμάχη γύρω από μια μπανάνα – καλλιτεχνικό δημιούργημα, μετά από αγωγή που κατατέθηκε στις ΗΠΑ.

Στο «στόχαστρο» βρέθηκε Ιταλός καλλιτέχνης που εξέθεσε μια μπανάνα σε τοίχο κολλώντας τη με μονωτική ταινία την οποία ονόμασε Comedian, με την κατηγορία σε βάρος του να θέλει την μπανάνα να είναι προϊόν αντιγραφής άλλου καλλιτέχνη.

Το συγκεκριμένο έργο, μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του Guardian, πούλησε αρκετά αντίτυπα, ξεπερνώντας τα 100.000 δολάρια.

Advertisement

Ο Maurizio Cattelan κατηγορείται για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων από τον Joe Morford, από το Glendale της Καλιφόρνια, ο οποίος λέει ότι το Comedian είναι ακριβώς όπως το δικό του φρούτο με μονωτική ταινία, Banana & Orange, το οποίο είχε φτιάξει δύο δεκαετίες νωρίτερα.

Και οι δύο καλλιτέχνες έχουν κολλήσει τις μπανάνες τους υπό γωνία. Ο Morford έχει επίσης κολλήσει ένα πορτοκάλι οριζόντια σε άλλο πάνελ.

Ενώ οι αγοραστές του Cattelan πλήρωναν για οδηγίες σχετικά με το πώς να εγκαταστήσουν και να εκθέσουν την μπανάνα, ο ίδιος φέρεται να υποστήριξε ότι, σε αντίθεση με τη δική του μπανάνα, το φρούτο στο Banana & Orange είναι συνθετικό, οπότε ο Morford «δεν μπορεί να κατέχει την σύλληψη της ιδέας μιας πραγματικής μπανάνας κολλημένης σε έναν τοίχο».

Advertisement

Όμως ο περιφερειακός δικαστής των ΗΠΑ Robert N Scola Jr είχε διαφορετική γνώμη. Έκρινε ότι η αξίωση του Morford έχει βάση και μπορεί να προχωρήσει με την υπόθεσή του.

Αναγνώρισε, χωρίς να δηλώσει αν συμφωνεί ή όχι με αυτό, το επιχείρημα του Morford ότι ο Cattelan είχε πρόσβαση στο Banana & Orange, καθώς αυτό βρισκόταν στον προσωπικό του ιστότοπο, καθώς και στο YouTube και το Facebook, επί χρόνια.

Στην απόφασή του, ο Scola έγραψε:

Μπορεί μια μπανάνα κολλημένη σε έναν τοίχο να είναι τέχνη; Πρέπει η τέχνη να είναι όμορφη; Δημιουργική; Συναισθηματική; Μια μπανάνα κολλημένη σε έναν τοίχο μπορεί να μην ενσαρκώνει την ανθρώπινη δημιουργικότητα, αλλά μπορεί να προκαλεί κάποια συναισθήματα, καλά ή κακά. Σε κάθε περίπτωση, μια μπανάνα κολλημένη σε έναν τοίχο θυμίζει τον ορισμό του [φιλοσόφου] Marshall McLuhan για την τέχνη: «οτιδήποτε μπορείς να ξεφύγεις».

Advertisement

Κανείς δεν μπορεί να διεκδικήσει πνευματικά δικαιώματα επί ιδεών, οπότε ο Morford δεν μπορεί να διεκδικήσει πνευματικά δικαιώματα επί της ιδέας της στερέωσης μιας μπανάνας σε ένα κάθετο επίπεδο με μονωτική ταινία. Ούτε ο Morford μπορεί να διεκδικήσει πνευματικά δικαιώματα επί της μπανάνας ή της μονωτικής ταινίας».

Ενώ η χρήση ασημένιας μονωτικής ταινίας για την προσκόλληση μιας μπανάνας σε έναν τοίχο μπορεί να μην πρεσβεύει τον υψηλότερο βαθμό δημιουργικότητας, ο παράλογος και φαρσικός χαρακτήρας της πληροί τον «ελάχιστο βαθμό δημιουργικότητας» που απαιτείται για να χαρακτηριστεί πρωτότυπη.

Ο Scola αναγνώρισε ότι «υπάρχουν μόνο τόσες πολλές επιλογές που μπορεί να κάνει ένας καλλιτέχνης στα χρώματα, την τοποθέτηση και τη γωνία όταν εκφράζει την ιδέα μιας μπανάνας κολλημένης σε έναν τοίχο», προσθέτοντας: «Και στα δύο έργα, ένα ενιαίο κομμάτι ασημένιας μονωτικής ταινίας τρέχει προς τα πάνω από αριστερά προς τα δεξιά υπό γωνία, στερεώνοντας μια κίτρινη μπανάνα στο κέντρο, υπό γωνία προς τα κάτω από αριστερά προς τα δεξιά, σε έναν τοίχο. Και στα δύο έργα, η μπανάνα και η μονωτική ταινία τέμνονται περίπου στο μέσο του καθενός, αν και η μονωτική ταινία είναι λιγότερο κεντραρισμένη πάνω στην μπανάνα στο έργο του Morford απ’ ό,τι στο έργο Comedian».

Advertisement

Ο Michael Daley, διευθυντής του ArtWatch UK, παρατηρητηρίου του κόσμου της τέχνης, δήλωσε: «Ο λόρδος Γκούντμαν συμβούλευσε περίφημα ότι η καλύτερη υπεράσπιση έναντι μιας κατηγορίας για κλοπή είναι μια κατηγορηματική άρνηση – «δεν πήρα το μήλο» – και ότι οτιδήποτε άλλο προστίθεται – «δεν μου αρέσουν τα μήλα», «μόλις είχα φάει» – αποδυναμώνει την υπόθεση. Οι δικηγόροι του Cattelan διαμαρτύρονται ότι η αρχική μπανάνα συνοδευόταν από ένα πορτοκάλι και ο Cattelan προσθέτει ότι η αρχική μπανάνα ήταν συνθετική, όχι πραγματική. Ο δικαστής Scola βλέπει ορθά ότι ενώ η τοποθέτηση πραγματικών ή συνθετικών φρούτων με ταινία σε τοίχους μεμονωμένα ή σε ζεύγη μπορεί να έχει ελάχιστη καλλιτεχνική αξία, ο νόμος είναι νόμος. Πρόκειται πράγματι για μια πολύ ώριμη διαμάχη«…

Πηγή

Advertisements

Δείτε και αυτά:

Advertisement