Έντονες αντιδράσεις και παραιτήσεις έχει προκαλέσει η απόφαση της Λυρικής να δώσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στη «Στρέλλα» σε άντρα.
Η Στρέλλα σε σκηνοθεσία του Πάνου Κούτρα και σενάριο του Παναγιώτη Ευαγγελίδη είναι μια από τις πλέον εμβληματικές ταινίες του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου.
Ο Κούτρας έφτιαξε μια ταινία που μεταλαμπαδεύει τις Αλμοδοβαρικές και queer αναφορές της στο κοινό δημιουργώντας μια συγκλονιστική σπουδή πάνω στις εύθραυστες οικογενειακές σχέσεις, την απώλεια και την ταυτότητα του φύλου.
Η απόφαση της Εθνικής Λυρικής σκηνής να παρουσιάσει μια όπερα δωματίου για τη Στρέλλα χαιρετίστηκε από όλο τον καλλιτεχνικό κόσμο.
Σε μουσική του Μιχάλη Παρασκάκη, λιμπρέτο της Αλεξάνδρας Κ* και σκηνοθεσία του Γιώργου Κουτλή, η Στρέλλα έχει ενταχθεί στο φετινό πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής με σκοπό να κάνει πρεμιέρα στις 18 Ιανουαρίου.
Παρόλα αυτά έχουν ξεσπάσει έντονες αντιδράσεις για την απόφαση της Λυρικής να δώσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην οπερατική εκδοχή της Στρέλλας σε άντρα κι όχι σε μια τρανς γυναίκα όπως έγινε στην ταινία, που πρωταγωνίστησε η Μίνα Ορφανού.
Πιο συγκεκριμένα η Ελληνοαμερικανίδα τρανς εκπαιδευτικός και συγγραφέας, Κάθριν Ράιλυ (Katherine Reilly) η οποία είχε αναλάβει και τον ρόλο της Συμβούλου Παραγωγής στην παραγωγή της όπερας δωματίου «Στρέλλα», έγραψε σε ανάρτησή της στα social media ότι αποσύρεται από το πρότζεκτ, εξηγώντας τους λόγους: «Δεν συνηθίζω να κάνω τέτοιου είδους αναρτήσεις, αλλά μόλις ήρθε στην αντίληψή μου ότι ο πρωταγωνιστικός ρόλος για την όπερα ‘Στρέλλα’ ΔΕΝ δόθηκε σε τρανς γυναίκα.
Αποχωρώ και επίσημα από τον ρόλο της Συμβούλου Παραγωγής και λήγω την συνεργασία μου με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Ευχαριστώ όσους συνεργάτες έχουν πραγματικά στηρίξει την κοινότητα και εύχομαι στο μέλλον να υπάρξει μεγαλύτερη ορατότητα για όλα τα τρανς άτομα».
Η ψυχολόγος, διδάσκουσα στο ΠΑΔΑ και συν-ιδρύτρια του Οrlando LGBT+ Νάνσυ Παπαθανασίου, έγραψε αντίστοιχα στη σελίδα της σχετικά με την απόσυρση της Κάθριν Ράιλυ από την Στρέλλα πως:
«Πριν από λίγο, η Katherine Reilly ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τον ρόλο της συμβούλου στην παραγωγή της Στρέλλας στην Εθνική Λυρική Σκηνή επειδή τον πρωταγωνιστικό ρόλο δεν θα τον παίξει τρανς ηθοποιός.
Με αφορμή την αποτυχία της ΕΛΣ να ανεβάσει την Στρέλλα όπως πρέπει, κάποια βασικά:
Αν θέλουμε να ανεβάζουμε queer παραστάσεις και (για; ) να εξαργυρώνουμε πόντους προοδευτικότητας, καλό θα είναι να λειτουργούμε συμπεριληπτικά. Αυτό σημαίνει να δίνουμε ευκαιρίες στις αποκλεισμένες ομάδες από τις ιστορίες των οποίων βγάζουμε παραστάσεις. Κι αν σε μερικές μέρες οντισιόν δεν βρούμε τα κατάλληλα άτομα, συνεχίζουμε μέχρι να τα βρούμε.
Κι αν πάλι δεν τα βρούμε, σκεφτόμαστε τι κάνουμε λάθος. Γιατί αν αναρωτιέστε αν υπάρχουν αρκετές ταλαντούχες τρανς γυναίκες για αυτόν τον ρόλο, η απάντηση είναι ξεκάθαρα ναι (αλλά έχει και ένα νόημα να σκεφτούμε γιατί το αμφισβητούμε).
Είναι απαραίτητο να παίζουν τρανς άτομα τους ρόλους τρανς ατόμων. Γιατί συμπερίληψη, γιατί τρανσφοβία, γιατί οι αποκλεισμοί που βιώνουν τα τρανς άτομα είναι ήδη τεράστιοι. Γιατί θα συζητήσω το αν μπορεί να είναι εξίσου καλή στο ρόλο της Στρέλλας μία γυναίκα, όταν δε θα είναι θέμα το να παίζουν τρανς γυναίκες ηθοποιοί στους ρόλους. Σε ένα ουτοπικό μέλλον που θα έχει εξαλειφθεί η τρανσφοβία.
Προσθέτω εδώ ότι τα παραπάνω τα γράφω έχοντας στο μυαλό μου ότι τον ρόλο θα παίξει μία σις γυναίκα. Γιατί αν βέβαια έχει επιλεγεί ένας σις άντρας, θα μιλάμε πια για ξεκάθαρη ακραία τρανσφοβική, ουσιοκρατική προσέγγιση, ότι δηλαδή θεωρούν τις τρανς γυναίκες άντρες που προσποιούνται τις γυναίκες.
Μέχρι τότε, οι ρόλοι τρανς ατόμων θα πρέπει τουλάχιστον να παίζονται από τρανς άτομα. Και αν δε βρίσκουν, να ψάξουν περισσότερο. Και να δημιουργήσουν τις συνθήκες για να έχουν περισσότερα τρανς άτομα πρόσβαση σε περισσότερες ευκαιρίες στο μέλλον. Μέχρι τότε, ας ανεβάσουν την Αλίκη στο Ναυτικό, γιατί σε αυτή την εποχή έχουν μείνει.
Για την απόφαση της Katherine να αποχωρήσει μόνο σεβασμός»