Αρχισε η πτώση στην αγορά καυσίμων

Advertisement

Επηρεασμένη από τις υψηλότερες τιμές στις αντλίες των πρατηρίων, αλλά και γενικότερα από τις πληθωριστικές πιέσεις που επηρεάζουν το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, μουδιασμένα κινείται η εγχώρια αγορά των καυσίμων μετά το τέλος των καλοκαιρινών διακοπών.

Ειδικότερα, το Σεπτέμβριο -και παρά το σαφώς ανοδικό τουριστικό ρεύμα που επηρέασε θετικά τη ζήτηση- η κατανάλωση βενζινών σε όγκους υποχώρησε κατά 4,1%, του ντίζελ κίνησης αυξήθηκε κατά 13% και η συνολική ζήτηση καυσίμων κίνησης ανέβηκε κατά 5,1%.

Σύμφωνα ωστόσο με παράγοντες της αγοράς, η εικόνα της πορείας του ντίζελ κίνησης είναι παραπλανητική, καθώς η σημαντική διόγκωση της ζήτησης οφείλεται στην κυβερνητική απόφαση να τερματίσει το καθεστώς επιδότησης της τιμής του στην αντλία των πρατηρίων από την 1η Οκτωβρίου και μετά.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί να σπεύσουν κατά τις τελευταίες ημέρες του Σεπτεμβρίου και να φουλάρουν τα ρεζερβουάρ των οχημάτων τους, σε μια προσπάθειά τους να αποφύγουν -όσο αυτό ήταν δυνατόν- το αυξημένο κόστος. Ουσιαστικά, επρόκειτο για μια μεταφορά στο Σεπτέμβριο τμήματος της ζήτησης του επόμενου μήνα.

Το μούδιασμα της ζήτησης συνεχίστηκε και μέσα στον Οκτώβριο. Αν και δεν έχουν βγει ακόμη τα επίσημα στοιχεία, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου εμπορίας πετρελαιοειδών, ο μήνας έκλεισε με μια μικρή μονοψήφια ποσοστιαία πτώση στις βενζίνες, με μια μεγαλύτερη (μονοψήφια πάντως) ποσοστιαία υποχώρηση στο ντίζελ κίνησης (ως αποτέλεσμα κυρίως των προαγορών του Σεπτεμβρίου) και με μια απρόσμενη εκτίναξη των αγορών στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Advertisement

«Οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης ξεκίνησαν στα μέσα του προηγούμενου μήνα και σημείωσαν άνοδο κοντά στο 40% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Η εξέλιξη αυτή εκτιμάται ότι οφείλεται σε διάφορους λόγους, όπως για παράδειγμα το ότι οι καταναλωτές περίμεναν πολύ υψηλότερες τιμές και έσπευσαν να εκμεταλλευθούν τις δελεαστικές εκπτώσεις που τους προσέφεραν οι πετρελαϊκές εταιρείες. Ένας δεύτερος λόγος ήταν ότι οι δεξαμενές των περισσότερων σπιτιών και πολυκατοικιών είχαν μείνει τον περασμένο Απρίλιο χωρίς αποθέματα, οπότε οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές έσπευσαν τώρα να αγοράσουν» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Στον κλάδο επικρατεί κλίμα σκεπτικισμού για την πορεία της ζήτησης κατά τους επόμενους μήνες, όταν ο τουρισμός θα σταματήσει να επιδρά θετικά και όταν προβλέπεται από το σύνολο των Ευρωπαίων (των Ελλήνων συμπεριλαμβανομένων) αξιωματούχων ένας δύσκολος επερχόμενος χειμώνας.

Πάντως, σε επίπεδο εννεαμήνου, οι φετινές πωλήσεις καυσίμων κίνησης σε όγκους εμφανίζονται αυξημένες σε σύγκριση με τις αντίστοιχες περυσινές, με τις βενζίνες να καταγράφουν άνοδο 3% και τα καύσιμα κίνησης κατά 8,6%. Αυτό αποδίδεται στη χαμηλή βάση σύγκρισης του πρώτου τετραμήνου του 2021, όταν για λόγους αντιμετώπισης της πανδημίας covid-19 είχαν τεθεί περιοριστικά μέτρα, όπως το κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων, η απαγόρευση των διανομαρχιακών μετακινήσεων, κ.λπ.

Πηγή

Advertisements

Δείτε και αυτά:

Advertisement