Στο Ηνωμένο Βασίλειο οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων μειώθηκαν το 2022 στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 30 ετών, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία που δημοσίευσε η Ενωση Κατασκευαστών και Εμπόρων αυτοκινήτων (SMMT).
Περίπου 1,61 εκατομμύρια καινούρια αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο πέρυσι, 2% λιγότερα από το 2021, σύμφωνα με την SMMT. Πρόκειται για το χαμηλότερο ποσοστό πωλήσεων από το 1992 και 25% λιγότερο από ό,τι πριν από την πανδημία.
Παρά τη μείωση των πωλήσεων, το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει και πάλι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στην Ευρώπη, διευκρινίζει η SMMT.
Η βρετανική SMMT αποδίδει τη μείωση στις πωλήσεις στην καθυστέρηση της παραγωγής από τους κατασκευαστές λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα, ιδιαίτερα στον τομέα των ημιαγωγών. Ο διευθύνων σύμβουλος της SMMT, Μάικ Χάους, δήλωσε ότι το 2022 ήταν « μια πολύ δύσκολη χρονιά ».
Το 2022 ήταν πάντως πολύ κακή χρονιά για πολλές χώρες. Η γαλλική αγορά αυτοκινήτου υποχώρησε επίσης κατά 7,83% τον περασμένο χρόνο, παρά τους τέσσερις μήνες ανάπτυξης το δεύτερο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την Automotive Platform (PFA), η οποία αντιπροσωπεύει τους κατασκευαστές του κλάδου.
Κόντρα στο ρεύμα η Γερμανία, όπου υπήρξαν 1,1% περισσότερες νέες ταξινομήσεις από ό,τι το 2021 ή 2,65 εκατομμύρια καινούρια αυτοκίνητα το 2022, όπως ανέφερε σε δελτίο τύπου η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αυτοκινήτων (KBA).
Το 2023 θα είναι καλύτερο
Ο Φρανσουά Ρουντιέ της Γαλλικής PFA, εκτίμησε ότι οι κρίσεις είναι «σωρευτικές» , επισημαίνοντας ειδικότερα «τη χαμηλή διαθεσιμότητα ηλεκτρονικών εξαρτημάτων, τις δυσκολίες παράδοσης οχημάτων λόγω έλλειψης οδηγών, που αυξήθηκαν με τον πόλεμο στην Ουκρανία, το αυξανόμενο υλικό κόστος και τις υψηλές τιμές στα καύσιμα». Ο Γάλλος ειδικός εκτιμά πάντως ότι υπάρχουν ενδείξεις ότι « τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας αρχίζουν να υποχωρούν ».Η Βρετανική SMMT προβλέπει αύξηση 15% στις νέες ταξινομήσεις το 2023.
Τι γίνεται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ωστόσο, το 2022, δεδομένης της έλλειψης ανταλλακτικών, οι κατασκευαστές επικεντρώθηκαν σε οχήματα με μηδενικές εκπομπές CO2, αναφέρει η SMMT. Έτσι, οι κατασκευαστές και οι αγοραστές έχουν εστιάσει πλέον το ενδιαφέρον τους στα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μόνο τον Δεκέμβριο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έφτασαν στο μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς που κατέγραψαν ποτέ, σχεδόν στο 33%. Κατά τη διάρκεια του έτους, έφτασαν το 17%, ξεπερνώντας τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα για πρώτη φορά και γίνονται η δεύτερη κατηγορία αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις μετά τα βενζινοκίνητα οχήματα.
Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται παντού στην Ευρώπη. Στη Γαλλία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 13% των συνολικών ταξινομήσεων το 2022, σε σύγκριση με το 10% το 2021. Ο Φρανσουά Ρουντιέ θεωρεί ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα συνεχίσουν να επωφελούνται από την απότομη αύξηση των τιμών των καυσίμων και την κρατική βοήθεια για την αγορά οχημάτων με χαμηλές εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.
Στη γερμανική αγορά, τον τελευταίο μήνα του 2022, ταξινομήθηκαν 174.000 ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, σημειώνοντας αύξηση 114%.
Η παγκόσμια πρωταθλήτρια στην ταξινόμηση υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων είναι η Νορβηγία. Το 2022, σχεδόν το 80% των νέων αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν ήταν ηλεκτρικά. Η χώρα, που είναι και παγκόσμια πρωταθλήτρια στα αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων, έσπασε το δικό της ρεκόρ το 2021 (64,5%). Σήμερα, ένα στα πέντε αυτοκίνητα στους νορβηγικούς δρόμους είναι πλήρως ηλεκτρικό.
Όπως λέει η Greenpeace, αυτό είναι ένα σημάδι ότι «αρχίζουμε να παίρνουμε στα σοβαρά την κλιματική κρίση». Δυστυχώς, «η αύξηση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος και η μείωση των επιδοτήσεων θα έχουν αρνητικό αντίκτυπο στην ελκυστικότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων », προειδοποιεί ο Ράινχαρντ Ζίρπελ, πρόεδρος της ομοσπονδίας εισαγωγέων αυτοκινήτων (VDIK).