Η ανάγκη επιτάχυνσης του ρυθμιστικού πλαισίου για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αγοράς υδρογόνου και οι επερχόμενες επενδύσεις για την απανθρακοποίηση των δικτύων φυσικού αερίου, που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ανάδειξη της Ελλάδας σε κόμβο παραγωγής και μεταφοράς υδρογόνου για την Ευρώπη, βρέθηκαν στο επίκεντρο του συνεδρίου με θέμα «Δίκτυα υδρογόνου: Μετατρέποντας το όραμα σε δράση» που διοργάνωσε ο ΔΕΣΦΑ.
Η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι, αναφέρθηκε στις προοπτικές που αντιπροσωπεύει το υδρογόνο για το ενεργειακό τοπίο της Ελλάδας και της Ευρώπης, επισημαίνοντας: «Το υδρογόνο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια της Ελλάδας για απανθρακοποίηση και να συμβάλει καθοριστικά στην επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Χρειαζόμαστε μία σαφή, ρεαλιστική και σύγχρονη στρατηγική για το υδρογόνο, ώστε να προχωρήσουμε από το όραμα στην πράξη και να προωθήσουμε την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου στη χώρα. Φιλοδοξία μας ως ΔΕΣΦΑ, είναι να προωθήσουμε την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου μεταφοράς υδρογόνου, το οποίο πρόκειται να υλοποιηθεί μέσα στα επόμενα 15 χρόνια, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη συντονισμένη προσπάθεια που απαιτείται για την προώθηση μιας βιώσιμης οικονομίας υδρογόνου στην Ελλάδα και την Ευρώπη».
Η Μαρία Σπυράκη, βουλευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και εισηγήτρια του EPP στο ευρωκοινοβούλιο για την Ευρωπαϊκή Tράπεζα Yδρογόνου, υπογράμμισε την κρίσιμη σημασία που έχει για την Ευρώπη, η δημιουργία μιας ανταγωνιστικής αγοράς υδρογόνου και η επιτάχυνση των επενδύσεων για τη διαμόρφωση ενός εκτεταμένου δικτύου υποδομών υδρογόνου.
Ο Αριστοτέλης Αϊβαλιώτης, γενικός γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων, ανέφερε: «Σε απόλυτη σύμπνοια με το ευρωπαϊκό πλαίσιο, η Ελλάδα αναγνωρίζει τον ρόλο του ανανεώσιμου αερίου, κάτι που δείχνει, τόσο το Εθνικό Σχέδιο για το Κλίμα, όσο και οι εθνικές πολιτικές. Φιλοδοξούμε έως το 2030 να παράγουμε 1,7 GW ενέργειας στην Ελλάδα, που θα κατευθύνεται στην ηλεκτρόλυση και παραγωγή πράσινου υδρογόνου και έως 30 GW για το έτος 2050. Περίπου 65% της κατανάλωσης του πράσινου υδρογόνου που θα έχουμε, θα καταναλώνεται για παραγωγή συνθετικών υδρογονανθράκων, για χρήση στις μεταφορές το 2035» είπε. Πρόσθεσε δε, ότι στο πλαίσιο της αξιοποίησης των χρημάτων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης «υποβάλαμε ένα σχέδιο για την επιδότηση με ποσά άνω των 50 εκατομμυρίων για έργα πράσινου υδρογόνου και μεθανίου, με έμφαση στο πρώτο».
Ο αντιπρόεδρος της ΡΑΑΕΥ Δημήτρης Φούρλαρης ανέφερε: «Η Ελλάδα είναι μια από τις τελευταίες χώρες που εισήγαγε το φυσικό αέριο στο ενεργειακό της μείγμα. Όσον αφορά το υδρογόνο όμως, η χώρα δε γίνεται να μείνει πίσω. Για αυτόν τον λόγο η ΡΑΑΕΥ υποστήριξε σθεναρά την υποψηφιότητα του ΔΕΣΦΑ στα έργα PCIs, ως σημαντικό βήμα για τη χρηματοδότηση του ‘πράσινου’ αγωγού μεταφοράς υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας. Η απανθρακοποίηση μπορεί να γίνει πραγματικότητα μόνο εάν είναι εγγυημένη η ενεργειακή ασφάλεια και εάν το ενεργειακό σύστημα της ΕΕ είναι ανθεκτικό».
AMΠΕ