Νέες εξελίξεις έρχονται για την τραγωδία των Τεμπών, με τον εισαγγελέα Εφετών Λάρισας να έχει δώσει εντολή για να διερευνηθεί εάν μια χημική ουσία προκάλεσε την έκρηξη και τη μεγάλη ανάφλεξη στο μοιραίο τρένο. Και αυτό, ενώ συμπληρώθηκε χθες ένας χρόνος από το σιδηροδρομικό δυστύχημα που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.
Δύο εμπειρογνώμονες μίλησαν στις πρωινές ενημερωτικές εκπομπές και εξήγησαν τι είναι το ξυλόλιο που ανιχνεύτηκε στον τόπο της τραγωδίας. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη δειγματοληψία έγινε στις 29 Μαρτίου, δηλαδή έναν μήνα μετά την τραγωδία, με τους ειδικούς να επισημαίνουν ότι αν είχε γίνει νωρίτερα, θα έδινε περισσότερα στοιχεία για το τι συνέβη.
Αμφισβητούν δε, ότι η έκρηξη αυτή προήλθε από τα υλικά των δύο τρένων.
Τα δείγματα που ελήφθησαν τον Μάρτιο 2023, «έδειξαν» ίχνη ξυλολίου και άλλων εύφλεκτων διαλυτών σε μικρές ποσότητες. Όμως, στη δεύτερη δειγματοληψία που έγινε τον περασμένο Οκτώβριο, τα εν λόγω στοιχεία δεν βρέθηκαν.
Τώρα, σύμφωνα με τις πληροφορίες που μετέδωσε χθες ο ΑΝΤ1 στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων, ο ειδικός εφέτης ανακριτής Λάρισας, ο κ. Μπακαΐμης έχει ορίσει χημικό-μηχανικό για να προχωρήσει σε αυτή την πραγματογνωμοσύνη. Αυτός θα προέρχεται από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ενώ δεν αποκλείεται το βιολογικό υλικό να αποσταλεί σε ειδικό εργαστήριο του Καναδά που θα διερευνήσει ποιες είναι οι ουσίες.
Πιο αναλυτικά, μιλώντας στο «Καλημέρα Ελλάδα» του ΑΝΤ1, ο Κώστας Λακαφώσης, μέλος επιτροπής εμπειρογνωμόνων οικογενειών για το δυστύχημα στα Τέμπη, αναφέρθηκε στο ξυλόλιο, λέγοντας ότι «οι αναλύσεις από τα δείγματα που πήραμε, πραγματοποιήθηκαν από το Γενικό Χημείο του κράτους».
Και πρόσθεσε:
«Δεν μιλάμε για νόμιμη μεταφορά ξυλολίου, από τα συγκεκριμένα τρένα. Απαγορεύεται. Γνωρίζουμε ότι η ουσία υπήρχε στον χώρο της σύγκρουσης. Όταν κάποιος δώσει μία λογική εξήγηση πώς βρίσκεται σε επτά διαφορετικά σημεία, μεταξύ άλλων και στο χώμα, τότε θα καταλάβουμε».
«Το μπάζωμα έγινε στην εξωτερική πλευρά των γραμμών. Αν δείτε και στα βίντεο από ψηλά, στη μέσα πλευρά τους, προς τον τσιμεντένιο τοίχο, υπάρχει μία στενή λωρίδα μήκους περίπου ενός με ενάμιση μέτρου από το τσιμέντο έως την άκρη των γραμμών, όπου εκεί δεν έχει φθάσει καμία μπουλντόζα και κανένα μηχάνημα. Άρα, αν ψάξει κάποιος εκεί, θα βρει παρθένο το χώμα, όπως ήταν τη στιγμή της σύγκρουσης».
Από την πλευρά του, ο πραγματογνώμονας Γιώργος Περιβολιώτης, μιλώντας στο ONE, υποστήριξε, πως εάν η πρώτη δειγματοληψία είχε γίνει νωρίτερα από τις 29 Μαρτίου 2023 τότε θα έδειχνε περισσότερα στοιχεία.
Και εξήγησε ποιες αποδείξεις δείχνουν ότι αυτό το «μανιτάρι» των 70-80 μέτρων δεν μπορεί να έγινε απλά από την πρόσκρουση αλλά από κάποια εύφλεκτη ουσία:
«Είχαμε ζητήσει και έγιναν δειγματοληψίες, κάποιες που λογικά άργησαν με δεδομένο ότι αν βρεθεί κάποια ουσία σαν το ξυλόλιο, που βρέθηκε σε μικρή ποσότητα μεν, αλλά βρέθηκε, και δεν δικαιολογείται ουτε από την κατασκευή των αμαξοστοιχιών αλλά ούτε και από τα φορτία των τρένων. Η ανάφλεξη αυτή δεν μπορεί να δημιουργηθεί από ένα ηλεκτρικό τόξο, που μπορεί να γίνει με το που κόβεται το καλώδιο που τροφοδοτεί με ρεύμα την αμαξοστοιχία, πέφτοντας πάνω στο μεταλλικό σασί της, αλλά ο σπινθήρας είναι της τάξης του δεκάτου δευτερολέπτου, λόγω ασφαλείας. Ενεργοποιούνται τα συστήματα ασφαλείας όπως είναι η ηλεκτρική ασφάλεια στο σπίτι μας. Πέφτει και διακόπτει το ρεύμα.»