Τελικά από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα, λίγα έχουν αλλάξει σε ό,τι αφορά τις προτεραιότητες στις καθημερινές μας αγορές.
Το σλόγκαν της διαφήμισης της ιστορικής οινοποιίας Καμπά, «τυρί, ρύζι, καφές, γάλα, Καμπά…», παραμένει στην πραγματικότητα ένα σημείο αναφοράς για τις καθημερινές αγορές μας, τέσσερις δεκαετίες μετά.
Ποια είναι τα best seller, και πόσα προϊόντα επιθυμίας, δηλαδή όχι πρώτης ανάγκης, βρίσκονται στη λίστα των 26 που έκαναν πέρυσι συνολικές πωλήσεις 4,29 δισ. ευρώ;
Τυριά το Νο 1
Το τυρί, σε συσκευασμένη μορφή, είναι το νούμερο 1 ταχυκίνητο προϊόν των σούπερ μάρκετ με τζίρο που ξεπέρασε πέρυσι τα 480 εκατ. ευρώ (το 2023 ήταν 448,8 εκατ. ευρώ). Στη δεύτερη θέση με πωλήσεις 327,27 εκατ. ευρώ (ελαφρώς πιο κάτω από το 2023 που ήταν 327,7 εκατ. ευρώ) βρίσκεται το γάλα και στην τρίτη θέση το γιαούρτι με πωλήσεις 313,14 εκατ. ευρώ (το 2023 ήταν 308,03 εκατ. ευρώ).
Ακολουθούν τα αναψυκτικά, που δεν τα λες και είδη πρώτης ανάγκης, με 303 εκατ. ευρώ, οι μπύρες με 209 εκατ. ευρώ, τα μακαρόνια σταθερά τζιράρουν περί τα 167 εκατ. ευρώ και τα συσκευασμένα αλλαντικά στα 156 εκατ. ευρώ.
Την πρώτη δεκάδα κλείνουν οι κατηγορίες χαρτί υγείας, ελαιόλαδο και νερό με πωλήσεις 151 εκατ. ευρώ, 149 εκατ. ευρώ και 148 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Τα προϊόντα… επιθυμίας και οι γκοφρέτες
Σοκολάτες, μπισκότα, κρασί, παγωτό και στιγμιαίος καφές, δηλαδή προϊόντα επιθυμίας, έκαναν πέρυσι μέσω των σούπερ μάρκετ πωλήσεις 141 εκατ. ευρώ, 136 εκατ. ευρώ, 130 εκατ. ευρώ, 128 εκατ. ευρώ και 125 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Και δεν είναι τα μοναδικά προϊόντα επιθυμίας, δηλαδή προϊόντα που δεν αποτελούν είδη πρώτης ανάγκης, που τζιράρουν πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Τα πατατάκια έκαναν πέρυσι μέσω των σούπερ μάρκετ πωλήσεις 102,8 εκατ. ευρώ, και η κατηγορία ξηροί καρποί 104 εκατ. ευρώ.
Ενώ προϊόντα όπως το ψωμί του τοστ, τα αυγά, τα δημητριακά, οι έτοιμες σαλάτες, το κατεψυγμένο κοτόπουλο, οι χυμοί μακράς διαρκείας, ο ελληνικός καφές και τα απορρυπαντικά ρούχων σημειώνουν επίσης εντυπωσιακές πωλήσεις, οι οποίες κυμαίνονται μεταξύ 103 και 123 εκατ. ευρώ.
Η λίστα των 26 προϊόντων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ -δηλαδή με τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ- συμπληρώνεται από τις γκοφρέτες που «ξεπούλησαν», αφού ο τζίρος τους έσπασε το ψυχολογικό φράγμα των 100 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας τα 101 εκατ. ευρώ, από 96 εκατ. ευρώ που ήταν το 2023 και 83 εκατ. ευρώ που ήταν το 2022. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 21,68%, που οφείλεται κυρίως στις ανατιμήσεις και δευτερευόντως στην αύξηση του όγκου πωλήσεων.
Στη μεγάλη εικόνα, το τρόπος με τον οποίο ξοδεύουμε και καταναλώνουμε επιβεβαιώνει ότι στην κορυφή παραμένουν οι παραδοσιακές αξίες, ενώ η τάση για περισσότερα προϊόντα «πειρασμού» δείχνει πως οι καταναλωτές αναζητούν τις μικρές απολαύσεις της καθημερινότητας, παρά τις συνεχείς αυξήσεις τιμών.