Σύμφωνα τα όσα παρουσιάζει ο κ. Καλοδήμος, «το 4ο Επιστημονικό Πεδίο έχει το μικρότερο ποσοστό που ανήκουν μόνο στο 4ο ΕΠ, όμως είναι σε πλεονεκτική θέση σε σχέση με τη δυσκολία των Μαθημάτων για τα 57 Τμήματα που ανήκουν στο 2&4 ΕΠ. Στο 2ο ΕΠ ανήκουν 254 Τμήματα όμως πλεονέκτημα έχουν μόνο στα 93 Τμήματα που ανήκουν στο 2ο ΕΠ. Το 70 με 80% των θέσεων στα 20 περίπου παιδαγωγικά Τμήματα που είναι κοινά σε όλα τα ΕΠ καταλαμβάνονται από υποψηφίους του 1ου ΕΠ.» Μάλιστα προς επίρρωση των λεγομένων του παραθέτει και σχετικό γράφημα.
Με βάση τα παραπάνω δεδομένα εύκολα μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι το 4ο Επιστημονικό Πεδίο (ΕΠ), παρότι διαθέτει το μικρότερο ποσοστό υποψηφίων που το επιλέγουν αποκλειστικά, φαίνεται να πλεονεκτεί όταν πρόκειται για τα 57 Τμήματα που ανήκουν ταυτόχρονα στο 2ο και 4ο ΕΠ.
Εκεί, οι υποψήφιοι του 4ου Πεδίου έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα, δεδομένης της σχετικής ευκολίας των μαθημάτων του Πεδίου τους. Στον αντίποδα, το 2ο ΕΠ (Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών) διαθέτει σαφώς μεγαλύτερο πλήθος επιλογών — με 254 Τμήματα συνολικά — ωστόσο οι υποψήφιοί του έχουν ξεκάθαρο πλεονέκτημα μόνο στα 93 από αυτά, δηλαδή σε λιγότερο από το 40% των σχολών του πεδίου.
Δείτε αναλυτικά τα τμήματα του 1ου πεδίου εδώ, τα τμήματα του 2ου εδώ, του 3ου πεδίου εδώ και τέλος του 4ου εδώ
Παιδαγωγικά Τμήματα: Κυριαρχία του 1ου Πεδίου
Αξιοσημείωτο είναι και το ποσοστό εισακτέων στα περίπου 20 Παιδαγωγικά Τμήματα, τα οποία είναι κοινά για όλα τα Επιστημονικά Πεδία. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, το 70% έως 80% των θέσεων καταλαμβάνεται από υποψηφίους του 1ου ΕΠ (Ανθρωπιστικές Επιστήμες). Το γεγονός αυτό αντικατοπτρίζει αφενός την υψηλή προτίμηση των υποψηφίων του 1ου Πεδίου στα Παιδαγωγικά Τμήματα, αφετέρου τη σαφή υπεροχή τους λόγω της φύσης των εξεταζόμενων μαθημάτων, που τους επιτρέπει υψηλότερες επιδόσεις σε σχέση με τα άλλα Πεδία.
Οι εκτιμήσεις για τις Βάσεις 2025 – Ποια Τμήματα δυσκολεύει η φετινή ΕΒΕ
Τα στοιχεία αυτά αναμένεται να παίξουν ρόλο και στις διακυμάνσεις των βάσεων 2025. Οι υποψήφιοι που ανήκουν σε Πεδία με πλεονέκτημα (όπως το 4ο στις κοινές σχολές με το 2ο) πιθανόν να εξασφαλίσουν την είσοδό τους με λιγότερο ανταγωνισμό, ενώ σε Τμήματα με μαζική προσέλευση (όπως τα Παιδαγωγικά για το 1ο ΠΕ) αναμένεται να παρατηρηθεί έντονη πίεση στις βάσεις εισαγωγής.
Παράλληλα σε μια ακόμη ανάλυσή του ο κ. Καλοδήμος καταγράφει τα τμήματα στα οποία φέτος έχει δυσκολέψει η πρόσβαση των υποψηφίων λόγω της αύξησης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής συγκριτικά με την περσινή χρονιά. Δείτε αναλυτικά στο κάτωθι γράφημα.
Η αύξηση του Συντελεστή ΕΒΕ (Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής) έχει καταστήσει την είσοδο στα παραπάνω τμήματα πιο απαιτητική για τους υποψηφίους. Τμήματα με αυξημένους συντελεστές είθισται να «βλέπουν» σημαντική άνοδο στις βάσεις, δυσκολεύοντας την εισαγωγή, ακόμη και για υποψηφίους με καλούς βαθμούς.
Όπως εξηγούν οι εκπαιδευτικοί αναλυτές η ΕΒΕ επηρεάζει κυρίως τμήματα με μεγάλη ζήτηση αλλά και υψηλές ακαδημαϊκές απαιτήσεις, αναγκάζοντας τους υποψηφίους να επιλέγουν πιο στρατηγικά τις σχολές τους και να προσαρμόζουν ανάλογα το μηχανογραφικό τους. Υπό το πρίσμα αυτό η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία, καθώς η επιλογή Πεδίου και σχολών με βάση τα στατιστικά πλεονεκτήματα μπορεί να καθορίσει την τελική επιτυχία των υποψηφίων.