Ψηφιακή… παρακολούθηση θα έχουν από τις αρχές του νέου έτους οι υπότροποι οδηγοί, καθώς, μέσω καμερών που θα εγκατασταθούν σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου, θα καταγράφονται παραβάσεις και σε περιπτώσεις που επαναλαμβάνονται θα υπάρχουν προσαυξημένα πρόστιμα.
Μέσω του προγράμματος -που θα ξεκινήσει αρχικά πιλοτικά- θα είναι διαθέσιμο το ιστορικό της παραβατικότητας του κάθε οδηγού, ώστε να καταλογίζεται αυτόματα το επαυξημένο πρόστιμο.
Στην πραγματικότητα, το σύστημα θα αναζητά προηγούμενες παραβάσεις για τα καταγεγραμμένα στοιχεία του οδηγού και θα αξιολογεί αν υπάρχει υποτροπή εντός των χρονικών ορίων που ορίζει ο νόμος. Σε τέτοιες περιπτώσεις, θα πρέπει να ενεργοποιείται αυτοματοποιημένα η διαδικασία έκδοσης αυστηρότερης πράξης επιβολής προστίμου.
Το σύστημα υποστηρίζει έναν πλήρως αυτοματοποιημένο κύκλο λειτουργίας. Μετά την εισαγωγή των δεδομένων παράβασης, θα πραγματοποιείται ταυτοποίηση του οχήματος ή του οδηγού και έλεγχος του ιστορικού για πιθανή υποτροπή. Παράλληλα, το σύστημα θα τηρεί στατιστικά στοιχεία που σχετίζονται με τη συχνότητα και τους τύπους υποτροπών, καθώς και με την απόδοση του μηχανισμού σε συγκεκριμένες περιοχές ή χρονικές περιόδους.
Για παράδειγμα, σε περίπτωση που καταγραφεί χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και το σύστημα εντοπίσει ότι ο οδηγός είχε υποπέσει στην ίδια παράβαση εντός του τελευταίου έτους, θα πρέπει να ενεργοποιείται αυτόματα η αντίστοιχη ποινή υποτροπής (π.χ. αυξημένο πρόστιμο και αφαίρεση άδειας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα).
Στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής, θα εγκατασταθούν πιλοτικά 8 κάμερες σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου, βάσει τεχνικών, κυκλοφοριακών και στατιστικών κριτηρίων.
Οι κάμερες θα διαθέτουν τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων, καθώς και δυνατότητα καταγραφής ταχύτητας ή άλλων παραβάσεων, όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή κίνηση σε απαγορευμένες λωρίδες. Τα δεδομένα που θα συλλέγονται θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα με ασφαλή και κρυπτογραφημένο τρόπο. Κάθε καταγραφή θα πρέπει να συνοδεύεται από αναλυτικά στοιχεία, όπως τοποθεσία, ώρα, τύπος παράβασης και τεκμηρίωση μέσω εικόνας, ώστε να επιτρέπεται η άμεση έναρξη της διαδικασίας διασταύρωσης και ελέγχου υποτροπής από την εφαρμογή.
Πέρα, όμως, από το πιλοτικό πρόγραμμα που θα τεθεί από αρχές του 2026 σε λειτουργία, έχουν ήδη τοποθετηθεί οι πρώτες σταθερές κάμερες από την Περιφέρεια Αττικής, καθώς επίσης και δέκα σε λεωφορεία της ΟΣΥ, οι οποίες καταγράφουν τις παραβιάσεις των λεωφορειολωρίδων. Ταυτόχρονα, σε εξέλιξη είναι και η διαγωνιστική διαδικασία για το πανελλαδικό Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής και Διαχείρισης Ελέγχων και Προστίμων Τροχαίας, το οποίο έχει προϋπολογισμό 116,3 εκατ. ευρώ και αφορά στην τοποθέτηση 2.500 καμερών σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Κρήτη.
Μπαράζ ελέγχων αλκοτέστ
Στο μεταξύ, νέους ελέγχους, στο πλαίσιο πρόληψης της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, πραγματοποίησε η Τροχαία το διάστημα 9-12 Οκτωβρίου. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν 12.236 έλεγχοι και βεβαιώθηκαν 159 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ενώ συνελήφθησαν 7 οδηγοί υπό την επήρεια αλκοόλ με ένδειξη άνω του 0,60 mg/l. Σημειώνεται ότι από σήμερα επανέρχεται ο δακτύλιος στο κέντρο της Αθήνας.