Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Μόσχας, με τη βοήθεια επιστημόνων από την Ελβετία και τις ΗΠΑ, κατάφεραν να γυρίσουν το χρόνο πίσω: μπάλες που είχαν διασκορπιστεί μέσα στην πισίνα επέστρεψαν στην πρότερη θέση τους.
Το πείραμα στέφθηκε με επιτυχία με τη βοήθεια των κβαντικών υπολογιστών, με τους επιστήμονες να χρησιμοποιούν τα ηλεκτρόνια και τις γνώσεις τους πάνω στη κβαντική μηχανική.
«Δημιουργήσαμε τεχνητά μία κατάσταση που εξελίσσεται σε αντίθετη κατεύθυνση από εκείνη του θερμοδυναμικού βέλους του χρόνου» δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας, Δρ Gordey Lesovik.
Η «μηχανή του χρόνου» όπως την περιγράφουν οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην έρευνα, αποτελείται από έναν υποτυπώδη κβαντικό υπολογιστή που αποτελείται από ηλεκτρόνια qubit (κβαντικά bit).
Ένα κβαντικό bit είναι μονάδα πληροφορίας που αποτελείται ταυτόχρονα από μονάδες πληροφοριών (1 και 0) σε αντίθεση με το «κλασσικό» bit που μπορεί να πάρει μία από τις δύο τιμές, 1 ή 0.
Στο πείραμα τα qubits, ουσιαστικά, προκλήθηκαν με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να γίνουν ακόμα πιο περίπλοκα δημιουργώντας μεταβαλλόμενα πρότυπα τους, αλλάζοντας από 0 σε 1.
Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας χάθηκε η «τάξη» και οι μπάλες διασκορπίστηκαν. Αλλά έπειτα, πρόγραμμα τροποποίησε τη διαδικασία που ακολουθήθηκε και οι μπάλες επέστρεψαν στη θέση τους.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι τα qubits επανέρχονται στην αρχική τους μορφή.
Οι περισσότεροι νόμοι της φυσικής λειτουργούν με δύο τρόπους, στο παρελθόν και στο μέλλον. Αλλά στο σύμπαν υπάρχει ένας απαραβίαστος κανόνας: ο δεύτερος νόμος της θερμοδυναμικής που περιγράφει την εξέλιξη, από την τάξη στο χάος.
Από το πείραμα διαπιστώθηκε πως μόλις με δύο qubits είναι δυνατό να αντιστραφεί ο χρόνος κατά 85%. Χρησιμοποιώντας τρία, η επιτυχία τους ήταν 50%.
Οι πιθανότητες λάθους αναμένεται να μειωθούν με την εξέλιξη των κβαντικών υπολογιστών ενώ δεν αποκλείεται το πείραμα να έχει και πρακτική εφαρμογή.
«Ο αλγόριθμος μπορεί να ενημερωθεί και να χρησιμοποιηθεί για τη δοκιμή προγραμμάτων σε κβαντικούς υπολογιστές, λέει ο Δρ Lesovik.
[reader]