«Φωτιά» στις τιμές της ενέργειας και ανατιμήσεις στο καλάθι της νοικοκυράς πιστοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ. Ειδικότερα, την μεγαλύτερη αύξηση πληθωρισμού της τελευταίας δεκαετίας ανακοίνωσε για τον μήνα Νοέμβριο η ΕΛΣΤΑΤ. Ο γενικός δείκτης τιμών μηνός Νοεμβρίου 2021 αυξήθηκε έναντι του Νοεμβρίου 2020 κατά 4,8%, έναντι μείωσης 2,1% που είχε σημειωθεί κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2020 με το 2019. Το προηγούμενο ρεκόρ αύξηση είχε καταγραφεί με 4,5% τον Μάρτιο του 2011.
Σε σχέση με πέρυσι, οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών σε βασικά είδη διαβίωσης παρατηρήθηκαν στα εξής προϊόντα:
- Φυσικό αέριο +180,9%
- Πετρέλαιο θέρμανσης +45,2%
- Καύσιμα +24,9%
- Αρνί και κατσίκι +21,3%
- Ελαιόλαδο +18,5%
- Άλλα έλαια +16,7%
- Πατάτες +11,9%
- Πουλερικά +5,6%
- Ψάρια φρέσκα +8,8%
- Ψωμί + 4,3%
Μέσα σε ένα μήνα, από Οκτώβριο σε Νοέμβριο οi μεγαλύτερες αυξήσεις ήταν:
- Φυσικό αέριο +31,7%
- Ηλεκτρισμός +15,9%
- Αρνί και κατσίκι +2,9%
- Χοιρινό 2,1%
- Μοσχάρι 0,7%
- Φρούτα νωπά +3,5%
- Πατάτες +3,2%
- Ψάρια φρέσκα +1,1%
Αναλυτικότερα, η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 4,8% τον μήνα Νοέμβριο 2021, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Νοεμβρίου 2020, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
3,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, πουλερικά, αρνί και κατσίκι, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, καφέ.
3,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
17,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
9,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
1,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
0,1% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικές υπηρεσίες, τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων.
0,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
0,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.