Στα τρία στοιχήματα που έθεσε η κυβέρνηση ενόψει της κακοκαιρίας και στα αποτελέσματα που έφερε αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στη σημερινή του έκδοση το K-Report των Κώστα Καλλίτση και Παύλου Τσίμα, που κυκλοφορεί σε συνδρομητική μορφή.
Η στήλη αναδημοσιεύει το σχετικό απόσπασμα:
«Η μέρα ξημέρωσε παγωμένη και δύσκολη, με αυτοκίνητα εγκλωβισμένα σε κεντρικούς δρόμους της Αττικής, με ή χωρίς τους οδηγούς τους, με ανθρώπους αιχμάλωτους και αβοήθητους μέχρι τα ξημερώματα στην Αττική οδό. Ένα μεγάλο μέρος της χώρας -Αττική, Βοιωτία, Εύβοια, Κυκλάδες, Σποράδες και Κρήτη- βρίσκεται σήμερα σε αργία, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Η αργία είναι το (καθυστερημένο) μάθημα από το (ασυγχώρητο) χθεσινό πάθημα: Την παραλυτική για την ζωή, της Αττικής ιδίως, επέλαση της κακοκαιρίας που, κατ’ ευφημισμό, πήρε το όνομα «Ελπίδα». Η πρόβλεψη της κακοκαιρίας ως προς την ένταση, τον εντοπισμό και το χρόνο εκδήλωσής της ήταν και έγκαιρη και αρκετά ακριβής. Αλλά η αντίδραση σε αυτήν, τόσο προληπτικά όσο και κατά τη διάρκειά της, αποδείχτηκε εντελώς ανεπαρκής.
Τα τρία στοιχήματα: Ο αρμόδιος υπουργός Πολιτικής Προστασίας είχε θέσει προχθές τρία στοιχήματα: Να παραμείνει ανοιχτό το οδικό δίκτυο, να μην υπάρξουν προβλήματα ηλεκτροδότησης, να λειτουργήσει η τηλε-εκπαίδευση στα κλειστά σχολεία. Ως προς το πρώτο η αποτυχία ήταν παταγώδης. Ως προς το δεύτερο, μπορεί να μην είχαμε προβλήματα τύπου Μήδειας, αλλά αρκετές περιοχές- και στην Αττική- αντιμετώπισαν πολύωρες διακοπές ή/και το ξημέρωμα τις βρήκε χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα . Ως προς το τρίτο, είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα δεν θα γίνει τηλε-εκπαίδευση στα σχολεία που μένουν κλειστά.
Παραδόθηκαν οι αρτηρίες: Εκείνο για το οποίο θα μείνει στην συλλογική μνήμη η χθεσινή ημέρα ήταν (α) η παράλυση όλων των κεντρικών αρτηριών της περιοχής της πρωτεύουσας, από Κηφισίας, Μεσογείων, Κατεχάκη έως Μαραθώνος, πρώτη φορά στην ιστορία, και (β) προπάντων, η κατάρρευση του πιο σύγχρονου δρόμου της πόλης, της Αττικής οδού: Αυτοκίνητα βρέθηκαν εγκλωβισμένα για ατέλειωτες ώρες σε έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο, επιτηρούμενο με κάμερες. Και πέρασαν πολλές ώρες πριν ζητηθεί, τελικά, η συνδρομή του στρατού ώστε να αρχίσει μια διαδικασία απεγκλωβισμού, που διήρκεσε έως τις πρώτες πρωινές ώρες. Στην υπόθεση, για την οποία η κυβέρνηση απέδωσε ευθύνες στην Αττική οδό, υπήρξε χθες και παρέμβαση εισαγγελέα.
Τα κεντρικά ερωτήματα: Στοιχειώδη ερωτήματα μένουν, προς το παρόν, χωρίς απάντηση: Γιατί δεν απαγορεύθηκε εγκαίρως η κυκλοφορία βαρειών οχημάτων στην Εθνική και την Αττική οδό -όπως είχε κάνει πέρυσι, στην Μήδεια, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης; Γιατί δεν εξασφαλίστηκε το στοιχειώδες, η λειτουργικότητα των κεντρικών αρτηριών -όπως η Κηφισίας, η Μεσογείων, η Κατεχάκη; Καθυστέρησε όντως να ρίξει αλάτι η Αττική οδός και, όταν ο δρόμος έκλεινε από ακινητοποιημένα οχήματα, γιατί δεν έκλεισε αμέσως η είσοδος σε νέα, ώστε να μην σχηματιστούν ουρές άνω των 5 χιλιομέτρων από ακινητοποιημένα αυτοκίνητα; Και το κεντρικό ερώτημα: Η ένταση της κακοκαιρίας και της χιονόπτωσης -που ήταν πράγματι πρωτοφανής και δίχως προηγούμενο- υποτιμήθηκε, υπερέβαινε τα διαθέσιμα μέσα αντιμετώπισής της ή, απλώς, είχαμε μια ακραία αδυναμία συντονισμού;
Υποσημείωση, η χιονοκαταιγίδα: Αυτό που ζήσαμε ήταν μια «χιονοκαταιγίδα» -ένα αρκετά σπάνιο είδος καταιγίδας με έντονα φαινόμενα (αστραπές, βροντές) και χιονόπτωση, που παρατηρείται όταν υπάρχει έντονη αστάθεια στην ατμόσφαιρα, όπως στην «Ελπίδα». Το χιόνι δεν επιτρέπει στον ήχο (βροντή) της αστραπής να μεταδοθεί σε μεγάλη απόσταση παρά μόνο στη μισή περίπου απ’ όσο μιας αντίστοιχης καταιγίδας με βροχόπτωση. Αντίστοιχες χιονοκαταιγίδες έχουν καταγραφεί το 2019 στην Κρήτη και το 2012 στην περιοχή των Ιωαννίνων -όπου και οι περισσότερες χιονοκαταιγίδες στον ελλαδικό χώρο..».