Πριν όχι πολλά χρόνια, ήταν αυτονόητο να περιλαμβάνει η γκάμα κάθε αυτοκινητοκατασκευαστή τουλάχιστον ένα μικρό μοντέλο αυτοκινήτου με μήκος κάτω από τα 4 μέτρα και τιμή εκκίνησης γύρω στα 10.000 ευρώ.
Μοντέλα, όπως το Ford Ka, τα Opel Karl και Αdam, το Nissan Pixo, το Suzuki Alto, και το Subaru Justy, έχουν εξαφανιστεί οριστικά από τον χάρτη της αυτοκίνησης χωρίς να αντικατασταθούν από καινούρια παρόμοιων προδιαγραφών. Επίσης, ορισμένα μίνι επιβιώνουν πλέον μόνον ως ηλεκτροκίνητα, κάτι που συμβαίνει με το VW Up! Electric και το αντίστοιχο SEAT Mii Electric, ενώ και η Smart παράγει πλέον αποκλειστικά ηλεκτρικά μοντέλα, που είναι φυσικά πολύ ακριβότερα από τα συμβατικά. Μεγάλο πλήγμα ήταν και η αποχώρηση της Daihatsu στα τέλη του 2013 από την Ευρώπη, επειδή η συγκεκριμένη μάρκα ειδικεύεται στα μικρά αυτοκίνητα και λείπουν πλέον ως αγοραστικές επιλογές στην ήπειρό μας.
Θα συνεχιστεί η συρρίκνωση της μικρής κατηγορίας
Η συρρίκνωση της μικρής κατηγορίας θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα, αφού επίκειται το τέλος του Audi A1, του Peugeot 1008 και του Citroen C1, ενώ προσεχώς θα κυκλοφορούν στους δρόμους μόνο ηλεκτροκίνητα Fiat 500 και Mini.
Με άλλα λόγια, θα σπανίζουν πλέον τα καινούρια μοντέλα κάτω των 20.000 ευρώ και το συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό θα στραφεί προς τα μεταχειρισμένα οχήματα, που θα αποκτήσουν ως κατηγορία μεγαλύτερο ειδικό βάρος και θα ακριβύνουν με τη σειρά τους.
Τα τρικ των εταιρειών αυτοκινήτου
Οι εταιρείες προσπαθούν να δελεάσουν τους ενδιαφερόμενους πελάτες με ορισμένα τρικ, ώστε να γίνονται ευκολότερα αποδεκτές οι «τσιμπημένες» τιμές των σημερινών μικρών μοντέλων συμβατικής τεχνολογίας.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Toyota Aygo X νέας γενιάς, το οποίο πλασάρουν οι Ιάπωνες ως κάτι διαφορετικό από ένα τυπικό μίνι για την πόλη, ανυψώνοντας το αμάξωμα και προσθέτοντας κάποια οπτικά διακοσμητικά στοιχεία crossover, για να δικαιολογήσουν το Χ στην ονομασία του και την τσουχτερή τιμή εκκίνησης των 15.470 ευρώ.
Το Toyota Aygo X μοιάζει με μικρό crossover για να δικαιολογεί την τιμή εκκίνησης των 15.470 ευρώ.
Να υπενθυμίσουμε, ότι πριν μόλις μία διετία αγόραζες με αυτά τα χρήματα ένα Toyota Yaris και μάλιστα με αρκετά πλούσιο εξοπλισμό. Ανάλογα κόλπα κάνουν πάντως και οι άλλες εταιρείες, που εξακολουθούν να προσφέρουν καινούρια μικρά μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς – για παράδειγμα – τα εξοπλίζουν με πολλά αξεσουάρ ως άλλοθι για τις ακριβές τιμές τους.
Οι πράσινες προδιαγραφές αυξάνουν το κόστος παραγωγής
Ένας σημαντικός παράγοντας της δραματικής μείωσης του αριθμού των νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων μίνι είναι η εφαρμογή των αυστηρότερων αντιρρυπαντικών προδιαγραφών Euro 7 από το 2025 στην Ευρώπη.
Η υλοποίησή τους ισοδυναμεί με επιπρόσθετο κόστος παραγωγής άνω των 1.000 ευρώ για κάθε μικρό αυτοκίνητο, μάλιστα η συγκεκριμένη επιβάρυνση είναι ακόμη μεγαλύτερη στα πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Έτσι έρχονται τιμολογιακά πιο κοντά στα μεγαλύτερα μοντέλα και χάνουν σε σημαντικό βαθμό το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της αρκετά χαμηλότερης τιμής.
H Smart έγινε η πρώτη μάρκα με αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όπως το Smart EQ fortwo.
Μία άλλη σημαντική αιτία, που εκτοξεύει ακόμη περισσότερο το κόστος παραγωγής των μικρών συμβατικών μοντέλων και μειώνει την ανταγωνιστικότητά τους, είναι τα αναβαθμισμένα ευρωπαϊκά στάνταρ ασφαλείας. Συστήματα όπως ο περιοριστής ταχύτητας Intelligent Speed Assistance (ISA), o ανιχνευτής αλκοόλης στον οδηγό με αυτόματο μπλοκάρισμα της εκκίνησης του κινητήρα, το μαύρο κουτί (Black Box) καταγραφής δεδομένων σε ένα ατύχημα, το αυτόματο φρενάρισμα ενόψει εμποδίων, θα περιλαμβάνονται υποχρεωτικά τα επόμενα χρόνια στον εξοπλισμό κάθε μικρού αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα μία σημαντική αύξηση του κόστους του και κατά συνέπεια και της λιανικής τιμής του.
Να επισημάνουμε, ότι τα περισσότερα από τα προαναφερόμενα συστήματα έχουν ενσωματωθεί ήδη στα μοντέλα των μεγαλύτερων κατηγοριών και δεν πρόκειται να προκαλέσουν αύξηση των τιμών τους.
Το Suzuki Alto προσφερόταν με τιμές εκκίνησης αισθητά κάτω από τις 10.000 ευρώ.
Τα μικρά περιθώρια κέρδους λειτουργούν επίσης αρνητικά, όσον αφορά στις προοπτικές των μικρών αυτοκινήτων. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε μία μεταβατική φάση περάσματος στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης και της αυτόνομης οδήγησης, όπου απαιτούνται τεράστιες επενδύσεις.
Η ενεργειακή κρίση, η έλλειψη ημιαγωγών, η εκρηκτική αύξηση του κόστους των πρώτων υλών κάνουν μονόδρομο τις πωλήσεις ακριβών premium μοντέλων και μεγάλων SUV με σημαντικό οικονομικό όφελος από κάθε πώληση, σε αντίθεση με τα ελάχιστα κέρδη που αποφέρει ένα μικρό μοντελάκι. Και ως γνωστόν, το μόνο που μετράει στο τέλος της ημέρας, είναι το ταμείο.