Η ενεργειακή κρίση και ο εισαγόμενος πληθωρισμός έχουν οδηγήσει το τελευταίο έτος τις τιμές πώλησης των αυτοκινήτων στα ύψη. Οι πρώτες ύλες έχουν επίσης σημειώσει άνοδο, ενώ οι καθυστερήσεις που καταγράφονται στην ολοκλήρωση ενός οχήματος, συνεπεία της ενεργειακής κρίσης και των δυσεύρετων υλικών, αυξάνουν την εργοστασιακή αξία των οχημάτων.
Ο τρόπος, λοιπόν, συγκράτησης των αυξήσεων στις εργοστασιακές τιμές είναι η αλλαγή των κλιμακίων των συντελεστών στο τέλος ταξινόμησης, με στόχο να τονωθούν οι πωλήσεις και κατ’ επέκταση τα κρατικά έσοδα. Αυτό ακριβώς σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο αυτήν την περίοδο.
Το τέλος ταξινόμησης των αυτοκινήτων υπολογίζεται σύμφωνα με την αξία λιανικής προ φόρων και με βάση κλίμακα προοδευτικής φορολόγησης (π.χ. για φορολογητέα αξία ενός οχήματος έως 14.000 ευρώ ο συντελεστής φορολόγησης είναι 4% και από 14.000 έως 17.000 ανέρχεται στο 26%). Αυτό που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο είναι το τέλος ταξινόμησης να μειωθεί, με τους συντελεστές φορολόγησης να επιβάλλονται κλιμακωτά σε υψηλότερες αξίες λιανικής του ΙΧ. Συγκεκριμένα, εξετάζεται ο συντελεστής 4% να επηρεάζει οχήματα εργοστασιακής αξίας έως 17.000 ευρώ. Και από 17.000 έως 20.000 ευρώ να πέσει στο 26%, από 53% που είναι σήμερα.
Ήδη έχουν ξεκινήσει συζητήσεις με τους εισαγωγείς αυτοκινήτων και πιθανόν πριν από τις εκλογές θα κατατεθεί σχετική διάταξη στη Βουλή. Το υπουργείο Οικονομικών αναμένει τα στοιχεία από πωλήσεις αυτοκινήτων και αμέσως μετά θα λάβει τις τελικές του αποφάσεις.
Πληρωμή τελών κυκλοφορίας
Εν τω μεταξύ, προθεσμία οκτώ ημερών έχουν οι φορολογούμενοι προκειμένου να πληρώσουν τα τέλη κυκλοφορίας για το 2023. Σε διαφορετική περίπτωση και εφόσον το όχημα δεν έχει τεθεί σε ακινησία, επιβάλλεται πρόστιμο ισόποσο της αξίας των τελών κυκλοφορίας του οχήματος. Βέβαια, όσοι επιθυμούν να μην πληρώσουν τα τέλη μπορούν να καταθέσουν ηλεκτρονικά τις πινακίδες. Σημειώνεται ότι όσοι θέτουν το αυτοκίνητό τους σε ακινησία δεν χρειάζεται να βγάλουν τις πινακίδες κυκλοφορίας. Οι πινακίδες μένουν στο όχημα και δηλώνεται ο χώρος στάθμευσης που θα παραμείνει το αυτοκίνητο για όσο διάστημα βρίσκεται σε ακινησία. Όσοι όμως εντοπιστούν να κυκλοφορούν τα οχήματά τους, βρίσκονται αντιμέτωποι με τσουχτερά πρόστιμα. Συγκεκριμένα, θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμο 10.000, ευρώ το οποίο αυξάνεται στις 30.000 ευρώ σε περίπτωση υποτροπής, ενώ ταυτόχρονα αφαιρείται για τρία χρόνια το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος.
Για την ψηφιακή κατάθεση των πινακίδων κυκλοφορίας οι φορολογούμενοι θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:
Για να θέσετε το αυτοκίνητο σε ψηφιακή ακινησία θα πρέπει να συνδεθείτε στην εφαρμογή myCAR της ΑΑΔΕ με τους κωδικούς Taxisnet. Στη συνέχεια:
Επιλέγετε ή καταχωρίζετε τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος που επιθυμείτε να θέσετε σε ψηφιακή ακινησία.
Καταχωρίζετε τον ΤΚ της περιοχής, την οδό και τον αριθμό.
Δηλώνετε υπεύθυνα τον χώρο στάθμευσης, ο οποίος πρέπει να είναι ιδιόκτητος, ενοικιασμένος ή παραχωρημένος.
Υποβάλετε την αίτησή σας και εάν είστε μοναδικός ιδιοκτήτης το σύστημα σας δίνει αριθμό αίτησης και σας ενημερώνει ότι το όχημα έχει τεθεί σε ψηφιακή ακινησία. Στην περίπτωση που υπάρχουν συνιδιοκτήτες, ενημερώνονται για το αίτημά σας, το οποίο θα πρέπει να εγκρίνουν για να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Η ψηφιακή ακινησία επιτρέπεται μόνο για επιβατικά ΙΧ και δίκυκλα ΙΧ, η κατάσταση των οποίων είναι «σε κίνηση» και ο ιδιοκτήτης έχει την άδεια και τις πινακίδες κυκλοφορίας τους.
Εάν κατά τη διάρκεια ελέγχου διαπιστωθεί από τα αρμόδια όργανα ότι το όχημα κυκλοφορεί ή είναι σταθμευμένο σε δημόσιο χώρο και φέρει πινακίδες, ενώ βρίσκεται σε ψηφιακή ακινησία, αίρεται η ακινησία, επιβάλλεται πληρωμή των τελών κυκλοφορίας και το πρόστιμο εκπρόθεσμης πληρωμής τους, καθώς και διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 30.000 ευρώ και αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη/κατόχου.