Τέμπη: Τα σενάρια επαναλειτουργίας του δικτύου, τα εμπορευματικά φορτία και τα προβληματικά έργα

Advertisement

Το συγκλονιστικό δυστύχημα της περασμένης εβδομάδας που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια δεκάδων συνανθρώπων μας και τον τραυματισμό ακόμα περισσοτέρων έφερε στην επιφάνεια με τραγικό τρόπο τις μεγάλες παθογένειες και ελλείψεις του σιδηρόδρομου. Μία εβδομάδα μετά το μέσο δεν λειτουργεί. Οι 24ωρες απεργίας των σιδηροδρομικών συνεχίζονται και προς το παρόν είναι άγνωστο ποιος θα είναι ο χάρτης επαναλειτουργίας του μέσου.

Το μέγιστο θέμα της σιδηροδρομικής ασφάλειας για σιδηροδρομικούς και επιβάτες είναι στην επιφάνεια ως απόλυτη προτεραιότητα. Στην Αθήνα έρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση ειδικοί σε θέματα σιδηροδρόμου για να παρέχουν τεχνική υποστήριξη στη χώρα για τη βελτίωση των συνθηκών που λειτουργεί το μέσο. Όπως αναφέρει σε σχετική ανάρτηση η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν «η ασφάλεια των σιδηροδρόμων είναι υψίστης σημασίας».

Πότε και υπό ποιες συνθήκες θα δούμε το μέσο να λειτουργεί; Σε αυτό έχουν εκφραστεί δύο απόψεις. Να ανοίξει το σιδηροδρομικό δίκτυο σε ένα διάστημα κάποιων ημερών ή εβδομάδων και με δρομολόγια που δεν θα είναι πυκνά αλλά μειωμένα και με δικλείδες ασφαλούς κυκλοφορίας.

Advertisement

Οι σιδηροδρομικοί (ΠΟΣ-ΜΣΤ) θέλουν ανοιχτό, ασφαλή και ποιοτικό σιδηρόδρομο, όπως αυτό ειπώθηκε σε συνάντηση τους με τον υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γιώργο Γεραπετρίτη. Δηλαδή να ανοίξει σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Περίπου την ίδια λογική δείχνει να ενστερνίζεται και η Hellenic Train.

Η άλλη άποψη που ακούγεται τις τελευταίες ημέρες είναι το δίκτυο να παραμείνει κλειστό μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες για τα συστήματα ασφαλείας και αφού δοκιμαστούν να ξεκινήσουν και πάλι δρομολόγια.

Οι αποφάσεις για την επανέναρξη των δρομολογίων ενδέχεται να ανακοινωθούν σήμερα στην συνέντευξη τύπου που θα δοθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και έχει τραβήξει το ενδιαφέρον όλης της χώρας.

Advertisement

Κορκίδης: Σωστή η διακοπή του δικτύου μέχρι να καταστεί ασφαλές

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σε δήλωση του στο news247 αναφέρει πως είναι σωστή η διακοπή του δικτύου, σημειώνει πως πρέπει να λειτουργήσει με όρους ασφάλειας, να εκσυγχρονιστεί και επισημαίνει τις επιπτώσεις στις εμπορευματικές μεταφορές.

Η διακοπή λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μέχρι να καταστεί απόλυτα ασφαλές είναι απόλυτα σωστή. Οι ανθρώπινες ζωές επιβατών και εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, άλλωστε, δεν κοστολογούνται. Ως εκ τούτου η όποια οικονομική επιβάρυνση των εμπορευματικών μεταφορών έρχεται σε δεύτερη μοίρα, αφού και τις εμπορικές αμαξοστοιχίες τις χειρίζονται και εργάζονται συνάνθρωποι μας.

Οι αρχές και οι επενδυτές στους ελληνικούς σιδηροδρόμους πρέπει να ανταποκρίνονται στις τεχνολογικές απαιτήσεις της «ψηφιοποίησης» στην ΕΕ και να πληρούν όλους τους κανόνες ασφάλειας. Επίσης κάθε εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι σημαντικό να είναι σύγχρονο, αφού είναι η προέκταση κάθε εμπορικού λιμανιού και εμπορευματικού κέντρου.

Advertisement

Πόσο μάλλον αναγκαίο είναι να εκσυγχρονιστεί, εδώ και τώρα, το μόνο σιδηροδρομικό δίκτυο που εξυπηρετεί το 2ο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και το 5ο μεγαλύτερο στην Ευρώπη.

Πληροφοριακά στις γραμμές του ΟΣΕ διακινείται κατά μέσο όρο ημερησίως φορτίο που αναλογεί σε 30 φορτηγά στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και άλλα 30 φορτηγά στην αντίστροφη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αθήνα.

Αναφορικά με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πέρσι σημειώθηκε αύξηση κατά 2,2%, από 461 χιλ. TEUs, σε 471 χιλ. TEUs το 2021 εκ των οποίων 8.000 TEUs μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σόφιας.

Advertisement

Κατά την ίδια περίοδο, οι ποσότητες συμβατικού φορτίου που διακινήθηκαν από τον ΟΛΘ στη Βουλγαρία αυξήθηκαν σημαντικά κατά 13,3%, από 3.741 χιλ. τόνους σε 4.236 χιλ. τόνους αντίστοιχα, αύξηση οφειλόμενη κυρίως σε διακίνηση νικελίου και κάρβουνου.

Η τιμή μεταφοράς της παλέτας από το λιμάνι του Πειραιά στη Θεσσαλονίκη οδικώς και σιδηροδρομικώς έχει 50 και 40 ευρώ αντίστοιχα. Γενικά πάντως υπολογίζεται πως το κόστος μεταφοράς από σιδηροδρομικώς σε οδικώς θα επιβαρύνει τις διεθνείς μεταφορές έως και 30%.

Άγνωστες παραμένουν οι επιπτώσεις στις σιδηροδρομικές μεταφορές περίπου 100.000 εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά στους προορισμούς των χωρών της κεντρικής Ευρώπης. Θα πρέπει επίσης να ερωτηθεί η Cosco και η ΣΕΠ ΑΕ για τις συμφωνίες που έχει συνάψει και ενδεχόμενες ρήτρες που έχει υπογράψει.

Advertisement

ΠΕΔΜΕΔΕ: Προβληματικό το σύστημα δημοσίων έργων

Σε χθεσινή συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους η ΠΕΔΜΕΔΕ δόθηκε μια πιο θεσμική διάσταση στην κουβέντα που έχει ανοίξει και για τα δημόσια έργα. Ο πρόεδρος της ΠΕΔΜΕΔΕ, Μιχάλης Δακτυλίδης, σημειώνει πως μεγάλο πρόβλημα στα έργα αποτελεί το λάθος θεσμικό τους πλαίσιο. Υποστήριξε πως οι συνεχείς παρατάσεις και η αδυναμία των φορέων υλοποίησης να σταματούν την σύμβαση και να συνεχίζουν με άλλον ανάδοχο δημιουργεί στρεβλώσεις στα δημόσια έργα.

Επισήμανε επίσης πως οι περισσότεροι οργανισμοί είναι προβληματικοί και υποστελεχωμένοι και τόνισε πως τα έργα θα μπορούσαν να τρέξουν αν υπήρχε ιδιωτική επίβλεψη, μια πρακτική που γίνεται εδώ και 15-20 χρόνια στην Ευρώπη. Ανέφερε επίσης ότι σήμερα στα περισσότερα έργα οι επιβλέποντες υπάλληλοι από τις αναθέτουσες αρχές δεν μπορούν να πάνε στα εργοτάξια λόγω της υποστελέχωσης.

Για το θέμα του σιδηρόδρομου σημείωσε ότι υπάρχουν παθογένειες και μονοπώλια που δημιουργούν θέματα και μίλησε για ασθένειες που μπορούν να θεραπευτούν. Παράλληλα ανέφερε πως παρά το πολύ μεγάλο πρόγραμμα έργων, δεν υπάρχει σωστή κατανομή καθώς πρόκειται για έργα που απευθύνονται σε μεγάλες εταιρείες 7ης τάξης και αποκλείονται οι εταιρείες 4ης, 5ης, 6ης που πολλές φορές είναι και πιο υγιείς.

Advertisement

Ελεγκτικό Συνέδριο: Μεγάλες καθυστερήσεις στα έργα

Προχθές δημοσιεύθηκε έκθεσή από το Ελεγκτικό Συνέδριο αναφέρεται στις καθυστερήσεις και παρατάσεις που παρατηρούνται στην εκτέλεση των δημοσίων έργων, οι οποίες φτάνουν «κατά μέσο όρο 2,5 φορές περισσότερο από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί», ενώ οι παρατάσεις αφορούν περίπου τα 2/3 των συνολικών έργων που ελέγχθηκαν.

Ακόμη, η έκθεση αναφέρεται σε καθυστερήσεις, καθώς «δεν είχαν εκτελεστεί οι απαιτούμενες προκαταρκτικές εργασίες πριν από τη δημοπράτηση του έργου, ενώ σε πολλές περιπτώσεις, τα έργα δημοπρατήθηκαν χωρίς να έχουν εκδοθεί οι απαιτούμενες άδειες και εγκρίσεις».

Πηγή

Advertisements

Δείτε και αυτά:

Advertisement