Αν μέχρι πριν από λίγα χρόνια στο κάδρο των social media υπήρχαν μόνο το Facebook και το Twitter, πλέον, ψηλά ψηλά, φιγουράρει και το Instagram.
Ενα social media που στηριζόμενο στη φωτογραφία έγινε έως και… μανία. Ποιος και πώς όμως δημιούργησε αυτόν τον γίγαντα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και πώς κατάφερε να έχει ένα δισεκατομμύρο μέλη;
Πιάνοντας την ιστορία του Instagram από το τέλος, μια από τις τελευταίες εξελίξεις, είναι το γεγονός ότι μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα οι δύο συνιδρυτές του λατρεμένου αυτού μέσου κοινωνικής δικτύωσης, ο Κέβιν Σίστρομ και ο Μάικ Κρίγκερ, ανακοίνωσαν ότι παραιτούνται από την εταιρεία.
Οκτώ χρόνια πριν, οι δύο αυτοί άντρες θα έγραφαν τεχνολογική ιστορία.
Ολα ξεκίνησαν με τη φωτογραφία ενός σκύλου. Ενός αδέσποτου σκύλου.
Η φωτογραφία ενός αδέσποτου σκύλου που κάθεται κοντά σε έναν πάγκο που πουλά τάκος στο Μεξικό, την οποία τράβηξε και πόσταρε ο Κέβιν Σίστρομ, είναι η πρώτη εικόνα που μοιράστηκε ποτέ στο Instagram.
Ο συνιδρυτής της εφαρμογής έγραψε απλά στη λεζάντα «τεστ» και την ανέβασε λίγους μήνες προτού η ιδέα του γίνει γνωστή στο κοινό, στις 6 Οκτωβρίου του 2010.
«Αν ήξερα ότι θα ήταν η πρώτη φωτογραφία του Instagram, θα είχα δοκιμάσει κάτι πιο δύσκολο» ανέφερε αργότερα ο Σίστρομ στην Daily Telegraph.
Η συγκεκριμένη φωτογραφία –που έχει δεχτεί πάνω από 93.000 likes- ήταν το αποκορύφωμα της ιδέας που «συνέλαβε» με τον Μάικ Κρίγκερ, τον οποίο γνώρισε όταν φοιτούσε στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.
Οι δυο τους εμπνεύστηκαν από την κοινή αγάπη τους για την τεχνολογία και την φωτογραφία και αφού εγκατέλειψαν μια πρωτότυπη εφαρμογή, ξεκίνησαν το Instagram ως έναν καλό τρόπο για να μοιράζονται καλές, επεξεργασμένες φωτογραφίες.
Ήταν μια άμεση επιτυχία, κερδίζοντας ένα εκατομμύριο χρήστες κατά τους πρώτους δύο μήνες. Ορισμένοι ειδικοί λένε ότι έφτασε στην τέλεια στιγμή.
«Το Instagram ήρθε σε μια εποχή που είχαμε δύο πράγματα τα οποία δεν ήταν καλά μαζί» λέει ο Δρ. Μπέρνι Χόγκαν, που ερευνά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για περισσότερα από 15 χρόνια.
«Υπήρχαν εφαρμογές επεξεργασίας φωτογραφιών και εφαρμογές κοινωνικής διανομής. Εκείνη την εποχή, το Facebook δεν ήταν πολύ καλό και το Twitter δεν είχε τρόπο να μοιραστεί κανείς φωτογραφίες» είπε. «Το Instagram ήρθε ακριβώς τη στιγμή που όλοι έβγαζαν φωογρφίες και ήθελαν να τις μοιραστούν».
Επίσης ξεκίνησε σε μια εποχή που η φωτογραφία από κινητά τηλέφωνα γινόταν όλο και πιο δημοφιλής και μπορεί να ωφελήθηκε ακόμη και από την σχετικά χαμηλή ποιότητα των πρώιμων τηλεφωνικών καμερών.
«Πολλοί άνθρωποι χρησιμοποιούσαν smartphones – αλλά οι ενσωματωμένες κάμερές τους ήταν άθλιες» λέει η Τζεμίνα Γκίμπονς, σύμβουλος social media στο Λονδίνο.
«Το Instagram ήταν ένας πολύ καλός τρόπος για να φτιάξετε τις φωτογραφίες αυτές και από χάλια να δείχνουν όμορφες – και να προσθέσετε και την δική σας πινελιά στο τέλος».
«Ξεκίνησε την κατάλληλη στιγμή» είπε. « Η ευρυζωνικότητα ήταν πανταχού παρούσα, οι άνθρωποι έκαναν download με μεγαλύτερες ταχύτητες και οι κινητές συσκευές γίνονταν όλο και πιο έξυπνες. Χτύπησαν την κατάλληλη στιγμή».
Από τότε η εταιρεία έχει εκτοξευτεί. Μέσα σε δύο χρόνια περισσότεροι από 50 εκατομμύρια χρήστες προσχώρησαν στην εφαρμογή και το 2012 αγοράστηκε από το Facebook έναντι ενός δισεκατομμυρίου δολαρίων.
Η αμείλικτη ανάπτυξή του συνεχίστηκε σε ετήσια βάση, και τον Ιούνιο ο Σίστρομ αποκάλυψε πως η εφαρμογή είχε φθάσει τους 1 δισεκατομμύριο χρήστες.
Συνέχισε να εξελίσσεται, εισάγοντας μια σειρά από χαρακτηριστικά που έχουν προσελκύσει νέους χρήστες και άλλαξαν τον τρόπο χρήσης.
Η πιο ενδιαφέρουσα εισαγωγή του είναι τα stories, που επιτρέπουν στους χρήστες να δημοσιεύουν και να παρακολουθούν προσωρινά βίντεο. Εισήγαγε επίσης, μια σειρά από εφέ αυξημένης πραγματικότητας.
Και τα δύο ήταν χαρακτηριστικά που ο αντίπαλός του, το Snapchat είχε εισαγάγει πρώτα – και οι ειδικοί λένε ότι η εισαγωγή τους ήταν μια έξυπνη κίνηση.
«Το Instagram έπραξε έξυπνα παίρνοντας τα καλύτερα χαρακτηριστικά των αντιπάλων και αποφεύγοντας να υιοθετήσει ορισμένα» λέει η Γκίμπονς. «Αλλά το βασικό προϊόν παρέμεινε σχετικά αμετάβλητο, κάτι που είναι σπουδαίο για τους χρήστες».
«Η εισαγωγή των Stories ήταν μια μεγάλη αλλαγή, που οδήγησε τους ανθρώπους να δημοσιεύουν πιο συχνά ενημερώσεις» λέει η ειδικός στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης Τζόντι Κουκ.
«Μετέτρεψε την πλατφόρμα από το απίστευτα ‘γυαλισμένο’ χαρτοφυλάκιο κάποιου, στο να δείξει την πραγματικότητα, πίσω από τα σκηνικά, την σκληρή πραγματικότητα του κόσμου» λέει. «Έχει κάνει το Instagram μέρος της καθημερινότητας κάποιου» προσθέτει. «Αυτό ουσιαστικά μετατρέπει κάθε λογαριασμό σε vlog, ενώ πριν ήταν περισσότερο σαν ένα χαρτοφυλάκιο».
«Για τους χρήστες, ειδικά τις διασημότητες ή εκείνους με ένα μεγάλο προφίλ, τους έδωσε την δυνατότητα να μοιραστούν περισσότερα προσωπικό και λιγότερο γυαλισμένα περιεχόμενα επειδή θα έμεναν εκεί μόνο για 24 ώρες».
Ένα σημαντικό μέρος της επιτυχίας του Instagram ήταν η ικανότητά του να προσελκύει αυτές τις διασημότητες που με τη σειρά τους προσελκύουν μεγάλο αριθμό οπαδών.
Οι περισσότερο ακολουθούμενοι λογαριασμοί περιλαμβάνουν την Σελένα Γκόμεζ (143 εκατομμύρια οπαδούς), τον ποδοσφαιριστή Κριστιάνο Ρονάλντο (142 εκατομμύρια) και την τραγουδίστρια Αριάνα Γκράντε (129 εκατομμύρια). Ακολουθούν οι Μπιγιονσέ και η Κιμ Καρντάσιαν με 118 εκατομμύρια οπαδούς.
«Μόλις οι διασημότητες άρχισαν να ενώνονται με τον κόσμο, οι άνθρωποι ένιωσαν ότι τους γνώριζαν σε ένα διαφορετικό επίπεδο επειδή δεν ήταν αυτό που τα περιοδικά και οι εφημερίδες δημοσίευαν» λέει η Σαμ Μπούργκες, που συμβουλεύει επιχειρήσεις για την χρήση των social media.
«Αλλά αυτό κεφαλοποιήθηκε από τις εταιρείες που είδαν ότι είχαν ένα δυνατό ακροατήριο» λέει. Αυτό σημαίνει ότι το Instagram έγινε γρήγορα μια σημαντική πλατφόρμα για διαφημίσεις.
«Οι επιχειρήσεις χρειάζονται πρεσβευτές και βρήκαν πως οι Instagram influencers (λογαριασμούς με πολλούς ακόλουθους που προωθούν τα προϊόντα), ήταν πιο ρεαλιστικές για το κοινό» προσθέτει. «Αυτό έχει δημιουργήσει έναν πολύ διαφορετικό τρόπο μάρκετινγκ και διαφήμισης».
«Είναι τρελό για μερικές επιχειρήσεις και ξέρω ότι κάποιες είχαν εκπληκτικά αποτελέσματα και έκαναν πωλήσεις ολόκληρων σειρών κάνοντας αυτή την κίνηση».
Η Μπέργκες αναφέρει πως η άνοδος των influencers βοήθησε στην ανάπτυξη του Intagram στο σύνολο του.
«Όλοι θέλουν να γίνουν influencer» λέει. «Οι άνθρωποι έχουν δει πόσο εύκολο είναι να ξεκινήσεις έναν λογαριασμό και πιστεύουν ότι μπορεί να είναι ένας εύκολος τρόπος για να κερδίσει κάποιος χρήματα. Από την άλλη πλευρά, οι μικρές επιχειρήσεις έχουν κάνει την εγγραφή τους επειδή γνωρίζουν ότι υπάρχει η δύναμη για μα συνδεθούν με influencers και να τους προσκαλέσουν να προωθήσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους. Αυτό είναι κάτι που σίγουρα ενίσχυσε την ανάπτυξη του Instagram».
Το Facebook πάντως ελπίζει πως η ανάπτυξη θα συνεχιστεί ακόμη και χωρίς τους δύο άνδρες που οδήγησαν στην κορυφή το Instagram.
Πηγή:iefimerida.gr