Σε δικηγορικά γραφεία καταφεύγουν εκατοντάδες πολίτες που είδαν τους λογαριασμούς τους να αδειάζουν από επιτήδειους, προσποιούμενοι αξιόπιστους οργανισμούς (π.χ τράπεζες, το δημόσιο, υπηρεσίες του gov.gr).
Οι επιτήδειοι προσεγγίζουν τα θύματά τους με την αποστολή email, το οποίο φέρει στοιχεία που παραπέμπουν σε κάποιον οργανισμό ή τράπεζα και ζητούν κωδικούς του e-banking, ώστε μέσα σε μερικά δευτερόλεπτα, να τραβήξουν μεγάλα ποσά από την τράπεζα των στόχων τους.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν Τα Νέα, το τελευταίο 5μηνο οι επιτιθέμενοι εκμεταλλεύονται τις υπηρεσίες του gov.gr (για υποτιθέμενη επιστροφή φόρου) ή τα vouchers, όπως το Market ή το Power Pass, με τους πολίτες να την «πατάνε» και να μοιράζονται τα προσωπικά τους στοιχεία.
Η εφημερίδα παραθέτει παράδειγμα όπου ένας λογιστής, έλαβε ένα παραπλανητικό μήνυμα στο email του δήθεν από τράπεζα, στο οποίο το τραπεζικό ίδρυμα ζητούσε τους κωδικούς του e-banking για να του στείλουν τα χρήματα του Market Pass. Το αποτέλεσμα ήταν να χάσει σε μία στιγμή 38.000 ευρώ.
Πού πάνε τα χρήματα
Τα χρήματα που καταφέρνουν να αποσπάσουν οι επιτήδειοι αρχικά μεταφέρονται σε εναν ενδιάμεσο λογαριασμό και στη συνέχεια περνούν σε λογαριασμό στο εξωτερικό. Οι επιτήδειοι συνήθως με αγγελίες του τύπου «αναζητούμε άτομα για εργασία», προσεγγίζουν άτομα και τους ζητούν να χρησιμοποιήσουν τους λογαριασμούς τους για μεταφορά χρημάτων δίνοντάς τους ένα 20%.
4 στοιχεία που δείχνουν απάτη στο email
1. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση του αποστολέα είναι γραμμένη λάθος η λέξη «hellenic», συγκεκριμένα αναφέρει «mygovgr.hellenictax.com».
2. Η λέξη BETA δεξιά και πάνω από το λογότυπο govgr και το ίδιο το λογότυπο με το εθνόσημο.
3. Υπάρχει προχειρότητα στη γραφή του κειμένου. Για παράδειγμα κεφαλαία – πεζά, ή ορθογραφικά λάθη.
4. Υπογραφή π.χ «Ειλικρινά» στο τέλος του κειμένου
Η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, δίνει συμβουλές στο κοινό προκειμένου να αποφεύγει περιπτώσεις εξαπάτησης από επιτήδειους.
Συγκεκριμένα συνιστά στους πολίτες:
– να αγοράζουν από αξιόπιστες πηγές και να πραγματοποιούν αγορές από εταιρείες και καταστήματα που γνωρίζουν ή που έχουν αγοράσει ξανά,
– να βεβαιώνονται για την ασφαλή διαδικασία μεταφοράς δεδομένων, αναζητώντας το σύμβολο του λουκέτου στη γραμμή (URL) και τη χρήση των πρωτοκόλλων HTTPS και SSL κατά την περιήγηση στο διαδίκτυο.
– να μην υποβάλλουν τα στοιχεία της κάρτας τους εάν δεν αγοράζουν συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία.
– όταν αγοράζουν κάτι μέσω διαδικτύου από ιδιώτη να μην στέλνουν χρήματα προκαταβολικά στον πωλητή.
– να μην στέλνουν χρήματα σε κάποιον που δεν γνωρίζουν
– να μην δίνουν τον αριθμό της κάρτας τους, το ΡΙΝ ή οποιαδήποτε άλλη πληροφορία για την κάρτα, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email)
– να αποφεύγουν διαδικτυακές αγορές σε ιστοσελίδες που δεν χρησιμοποιούν πλήρη αυθεντικοποίηση (verified by visa / mastercard / secure code)
– να μη στέλνουν ποτέ στοιχεία της κάρτας τους με μη κρυπτογραφημένο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email).